Historia wychowania [10-2F-HWI1]
Semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia wychowania [10-2F-HWI1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 263 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hanna Markiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Stanisław Kot Historia Wychowania t. I i II. reprint, Warszawa 1994 - Historia Wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy, Warszawa 1967,68, t. I i II - Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 - Hanna Markiewicz, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2001 - Karol Poznański, Wybrane zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opis treści programowych: Wykład: Wychowanie w starożytności. Sparta, Ateny, Rzym. Wychowanie i oświata w średniowieczu: Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; wychowanie stanowe, ideał człowieka świeckiego i edukacja duchowieństwa; stosunek Kościoła do oświaty. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Polsce. Racjonalizm i realizm w wychowaniu; koncepcja wychowania Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke, Jana Jakuba Rousseau. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski, Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. (Herbart, Froebel, Spencer) Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Jan Svoboda, Fryderyk Froebel). Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim; Reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego. Oświata polska pod zaborem pruskim i austriackim; Kulturkampf w zaborze pruskim i działalność Józefa Dietla w zaborze austriackim. Pozytywizm warszawski. Szkolnictwo, oświata i wychowanie w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności. Platon, Arystoteles, Kwintylian. Powstanie uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej. Kontrreformacja, "Ratio studiorum". Koncepcja wychowawcza Jana Amosa Komeńskiego i Johna Locke'a. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna I połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa I DZPC Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.