Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej [10-4S-MZO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze Literatura uzupełniająca: Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podające - wykład problemowy. Problemowe, waloryzujące, , projekt, aktywizujące, praktyczne ćwiczenia , hospitowanie zajęć w szkole podstawowej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć ćwiczeniowych: czytanie zalecanej literatury, udział w dyskusjach,egzamin pisemny. Współpraca z innymi studentami w pracy nad przygotowaniem projektu zajęć Tematy projektów: 1. W poszukiwaniu przyjaźni 2. Nasze spotkania z Innym. 3. Rodzina dawniej i dziś. 4. Wędrówki po Polsce. 5. Z wizytą u naszych przyjaciół na wsi. 6. My w Europie i świecie. 7. W poszukiwaniu odpowiedzi na filozoficzne pytania. 8. Dziecko i sztuka (teatr, film, muzyka , plastyka). 9. Tabu w sztuce (w literaturze) dla dziecka. 10. Twórca/osobowość kultury (np. autorytet Janusz Korczak, pisarz/pisarka Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Kownacka,Wanda Chotomska, artysta). 11. Żywioły w sztuce dla dzieci (np. woda). Zagadnienia egzaminacyjne: I. Cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego. Osiągnięcia absolwenta edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształcenia polonistycznego w starej i nowej podstawie programowej. II. Wybrane metody czytania i pisania w przedszkolu i szkole.(obowiązuje znajomość 3 metod). III. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. IV. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów poetyckich i prozatorskich. V.Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Rodzaje ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych i ortograficznych. VI. Dłuższe formy wypowiedzi – opis, opowiadanie i kryteria ich oceniania. VII. Lektura dłuższa w klasach I-III. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h Przygotowanie się do egzaminu - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.