Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przyroda w edukacji przedszkolnej - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-PED2] Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przyroda w edukacji przedszkolnej - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-PED2]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 9:35
sala 3429/3430
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998.

5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996.

6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014.

7. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

8. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

9. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000.

10. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

11. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca:

1.Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

2. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

3. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55.

Zakres tematów:

Blok 1. Wychowanie przyrodnicze w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Praca w grupach lub indywidualnie , polegająca na opracowaniu zadań, celów, zalecań, warunków i sposobów realizacji podstawy programowej zgodne z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej + załączniki nr 1 i 2. Weryfikacja na podstawie uzupełnienie zadań z karty pracy studentów.

Blok 2. Zapoznanie się ze specyfiką dziecięcego myślenia mające znaczący wpływ na organizację procesu dydaktycznego w zakresie edukacji przyrodniczej (artyficjalizm, animizm, myślenie magiczne). Burza mózgów, praca w kilku osobowych grupach. Każda z grup przygotowuje propozycje zajęć w terenie, w klasie na 1 z przydzielonych tematów:

1) Będę dbał o ziemię w moim otoczeniu – propozycje zajęć dla przedszkolaków

2) Kontakty z przyrodą przywracają człowiekowi równowagę psychiczną i pomagają zachować zdrowie – propozycje zajęć w klasach 1-3.

3) Zwiększająca się ilość odpadów to duży problem współczesnej cywilizacji, – propozycje zajęć przedszkolaki - 5 latki

4) Wszyscy musimy dbać o czystość naszego otoczenia – propozycje zajęć w klasach 1-3.

5) Kontakty z przyrodą przywracają człowiekowi równowagę psychiczną i pomagają zachować zdrowie - edukacja wczesnoszkolna.

Blok 3. Sposoby wprowadzania dzieci do naukowych metod poznawania świata (metoda eksperymentu przyrodniczego). Pokaz, objaśnienie, dyskusja, metody projekcyjne jako inne, ważne metody budowania wiedzy o otaczającym świecie.

1) Zapoznanie się z przykładowymi scenariuszami zajęć zamieszczonymi w dostępnych pakietach edukacyjnych dla nauczycieli. (Przeglądamy scenariusze, które są zawarte w materiałach. Tworzymy własny scenariusz, wykorzystując z książek najciekawsze cele, formy, metody pracy, które są inspiracją do realizacji własnego tematu .Możemy wykorzystać we własnym temacie -pogadankę, eksperymenty, gry dydaktyczne zawarte w książkach, lub wymyślić coś nowego. Wykorzystujemy własne pomysły na scenariusz do zajęć w klasie lub w lesie lub na wycieczce, w zależności od pomysłu Pedagoga).Przedstawienie wniosków studentów, które scenariusze są inspirujące, w jaki sposób można dostosować propozycje do warunków otoczenia i wieku odbiorców zajęć w przedszkolu lub szkole.

2) Weryfikacja dostępnych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez organizacje non-profit, jako źródło inspiracji dla nauczyciela przyrody.

Blok 4. Zakresy edukacji przyrodniczej: przyrody ożywionej: (rośliny i zwierzęta, człowiek) oraz przyrody nieożywionej (ziemia, woda, powietrze, zjawiska atmosferyczne i kosmos), ogień. Na zajęciach zostaną także omówione sposoby kształtowania postawy proekologicznej oraz ogólnospołeczny wymiar korzyści prowadzenia edukacji ekologicznej.

1) Zapoznanie się z dostępnymi pomocami dydaktycznymi w nauczaniu przyrody, przygotowanymi m. in. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

2) Własne pomysły studentów na wprowadzenie dzieci do świata przyrody (przykładowe propozycje: właściwości i znaczenie wody, rośliny na łące, dary przyrody wg pór roku)

Bloku 5 - Kącik przyrodniczy i ogród w przedszkolu i szkole. Wprowadzenie do tematu - część wykładowa. Zalety posiadania ogródka przy szkole, wychowawcza i dydaktyczna rola ogródka, pozytywne strony przebywania w ogrodzie, rola prowadzenia ogródka w przypadku uczniów niepełnosprawnych fizycznie czy umysłowo, jakie schronienia wybudować dla mieszkańców ogródka?

Metody dydaktyczne:

- Krótkie wykłady wprowadzające do poszczególnego bloku tematycznego.

- Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna.

- Karty pracy studenta, weryfikujące zakres dotychczasowej wiedzy.

- Dyskusja, burza mózgów.

- Prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach.

Aktywny udział w dyskusjach.

Przygotowanie scenariusza wycieczki na wybrany temat.

Aranżacja scenki edukacyjnej i eksperymentu

Przygotowanie projektu co może zawierać kącik przyrodniczy wg pory roku.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DUPE/ PPR

METODY KSZTAŁCENIA:

- Krótkie wykłady wprowadzające do poszczególnego bloku tematycznego.

- Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna.

- Karty pracy studenta, weryfikujące zakres dotychczasowej wiedzy.

- Dyskusja, burza mózgów.

- Prezentacja.

2ECTS

15h -wykładów, 15h - ćwiczeń = 30 godzin kontraktowych

15h- przygotowanie się do egzaminu, zapoznanie się z literaturą tematu

15h - przygotowanie się w ramach ćwiczeń do zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)