Przyroda w edukacji przedszkolnej - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-PED2]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przyroda w edukacji przedszkolnej - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-PED2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983. 4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. 5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. 6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. 7. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 8. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 9. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. 10. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. 11. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca: 1.Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 2. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 3. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Blok 1. Wychowanie przyrodnicze w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Praca w grupach lub indywidualnie , polegająca na opracowaniu zadań, celów, zalecań, warunków i sposobów realizacji podstawy programowej zgodne z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej + załączniki nr 1 i 2. Weryfikacja na podstawie uzupełnienie zadań z karty pracy studentów. Blok 2. Zapoznanie się ze specyfiką dziecięcego myślenia mające znaczący wpływ na organizację procesu dydaktycznego w zakresie edukacji przyrodniczej (artyficjalizm, animizm, myślenie magiczne). Burza mózgów, praca w kilku osobowych grupach. Każda z grup przygotowuje propozycje zajęć w terenie, w klasie na 1 z przydzielonych tematów: 1) Będę dbał o ziemię w moim otoczeniu – propozycje zajęć dla przedszkolaków 2) Kontakty z przyrodą przywracają człowiekowi równowagę psychiczną i pomagają zachować zdrowie – propozycje zajęć w klasach 1-3. 3) Zwiększająca się ilość odpadów to duży problem współczesnej cywilizacji, – propozycje zajęć przedszkolaki - 5 latki 4) Wszyscy musimy dbać o czystość naszego otoczenia – propozycje zajęć w klasach 1-3. 5) Kontakty z przyrodą przywracają człowiekowi równowagę psychiczną i pomagają zachować zdrowie - edukacja wczesnoszkolna. Blok 3. Sposoby wprowadzania dzieci do naukowych metod poznawania świata (metoda eksperymentu przyrodniczego). Pokaz, objaśnienie, dyskusja, metody projekcyjne jako inne, ważne metody budowania wiedzy o otaczającym świecie. 1) Zapoznanie się z przykładowymi scenariuszami zajęć zamieszczonymi w dostępnych pakietach edukacyjnych dla nauczycieli. (Przeglądamy scenariusze, które są zawarte w materiałach. Tworzymy własny scenariusz, wykorzystując z książek najciekawsze cele, formy, metody pracy, które są inspiracją do realizacji własnego tematu .Możemy wykorzystać we własnym temacie -pogadankę, eksperymenty, gry dydaktyczne zawarte w książkach, lub wymyślić coś nowego. Wykorzystujemy własne pomysły na scenariusz do zajęć w klasie lub w lesie lub na wycieczce, w zależności od pomysłu Pedagoga).Przedstawienie wniosków studentów, które scenariusze są inspirujące, w jaki sposób można dostosować propozycje do warunków otoczenia i wieku odbiorców zajęć w przedszkolu lub szkole. 2) Weryfikacja dostępnych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez organizacje non-profit, jako źródło inspiracji dla nauczyciela przyrody. Blok 4. Zakresy edukacji przyrodniczej: przyrody ożywionej: (rośliny i zwierzęta, człowiek) oraz przyrody nieożywionej (ziemia, woda, powietrze, zjawiska atmosferyczne i kosmos), ogień. Na zajęciach zostaną także omówione sposoby kształtowania postawy proekologicznej oraz ogólnospołeczny wymiar korzyści prowadzenia edukacji ekologicznej. 1) Zapoznanie się z dostępnymi pomocami dydaktycznymi w nauczaniu przyrody, przygotowanymi m. in. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 2) Własne pomysły studentów na wprowadzenie dzieci do świata przyrody (przykładowe propozycje: właściwości i znaczenie wody, rośliny na łące, dary przyrody wg pór roku) Bloku 5 - Kącik przyrodniczy i ogród w przedszkolu i szkole. Wprowadzenie do tematu - część wykładowa. Zalety posiadania ogródka przy szkole, wychowawcza i dydaktyczna rola ogródka, pozytywne strony przebywania w ogrodzie, rola prowadzenia ogródka w przypadku uczniów niepełnosprawnych fizycznie czy umysłowo, jakie schronienia wybudować dla mieszkańców ogródka? |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Krótkie wykłady wprowadzające do poszczególnego bloku tematycznego. - Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna. - Karty pracy studenta, weryfikujące zakres dotychczasowej wiedzy. - Dyskusja, burza mózgów. - Prezentacja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywny udział w dyskusjach. Przygotowanie scenariusza wycieczki na wybrany temat. Aranżacja scenki edukacyjnej i eksperymentu Przygotowanie projektu co może zawierać kącik przyrodniczy wg pory roku. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DUPE/ PPR METODY KSZTAŁCENIA: - Krótkie wykłady wprowadzające do poszczególnego bloku tematycznego. - Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna. - Karty pracy studenta, weryfikujące zakres dotychczasowej wiedzy. - Dyskusja, burza mózgów. - Prezentacja. 2ECTS 15h -wykładów, 15h - ćwiczeń = 30 godzin kontraktowych 15h- przygotowanie się do egzaminu, zapoznanie się z literaturą tematu 15h - przygotowanie się w ramach ćwiczeń do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.