Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka [10-4S-WST]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka [10-4S-WST] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jan Jelinek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014. 3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293. 4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64. Literatura uzupełniająca 1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007; 4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008 9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl |
Zakres tematów: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form. |
Metody dydaktyczne: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Inne formy: - Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 realizacja zadań: 20 przygotowanie do egzaminu: 10 |
Uwagi: |
warunek |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.