Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium etyczne [10SD-1A-SEE] Semestr letni 2016/2017
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium etyczne [10SD-1A-SEE]
Zajęcia: Semestr letni 2016/2017 [2016L] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Helena Ciążela
Literatura:

H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wyd. Platan, Kraków 1996, s.61-102.

G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188.

R. Girard, Kozioł ofiarny, Wyd. Łódzkie, Łódź 1987, 1991 …, s. 5-87; s. 287-309.

S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344.

S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272.

A. Sokal, J. Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, Prószyński i S-ka, Wardzawa 2004, s 9-30; 205-250;

F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, WWL „Muza”, Warszawa 2006, 100-141

Dobre obyczaje w nauce, PAN, Komitet Etyki, Warszawa 2003 i 1994 (oba wydania).

W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce, 2012, Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012.

Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich, uchwalony przez Zgromadzenie Plenarne KRASP, 26 kwietnia 2007r., Krakow czerwiec 2007.

P. B. Sztabiński, Badacz jako współautor wyników badania, „ASK”, 2003, nr 12, s.51- 83.

A. Brzezińska, Dziecko w badaniach psychologicznych, /w/ Etyczne dylematy psychologii, /w:/ red. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 221- 254.

J. Strelau, Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych, /w:/ Etyczne dylematy psychologii, red. J. Brzeziński, M. Toeplitz- Winiewska, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2000, s. 255-268.

O. Sachs, J. Miller, S. J. Gould, D.J. Kelves, R.C. Lewontin, Ukryte teorie nauki, „Znak”, Kraków 1996.

P. Kroning, Nawet geniusze mogą się mylić, "Amber,, Warszawa 2004, s. 7-80.

T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93- 95.

B. Innes, Fałszerstwa i oszustwa, „Świat Książki”, Warszawa 2006, s.235-251.

M.W. Grabski, Paranauka, pseudonauka i co z tego dla nas wynika, /w:/ Pseudonauka.

Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011, s. 11-23.

K. Korab, Nauka, wiedza, pseudonauka. Wzajemne relacje, /w:/ Pseudonauka. Choroba,magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, Wyd.Naukowe „Scholar”, Warszawa 2011, s 56-81.

R. Stachowski, Karl Popper i Frank Cioffi. Dwa spojrzenia na pseudonaukę, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”,Warszawa 2011, s. 24 -35.

P. Polak, Naukometryczne uwarunkowania pseudonauki, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011.

E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150.

M. Gawin, Rasa i nowoczesność. Historia ruchu eugenicznego (1880-1952), Wyd. Neriton, Instytut Historii PAN, Warszawa 2003, s. 7 – 63.

K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009, s. 85 – 155.

J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie a swoboda badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 95 -104.

S. Stanisławska-Kloc, Zasady wykorzystania cudzych utworów: prawo autorskie i dobre obyczaje. Etyka cytatu, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 165-193.

I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Wyd. Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004, s. 204-263.

Zakres tematów:

Etyka współczesna a etyka pracownika nauki i etyka badań naukowych

Hans Jonas - Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania.

Georg Picht - Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialność.

Rene Girard – Nauka wobec przemocy, moralna odpowiedzialność badacza za dzieje.

Interesowność i bezinteresowność w nauce.

Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce

Etyka a dobre obyczaje w nauce w polskim życiu naukowym.

Etyczny wymiar praktyk badawczych.

Ramy prawne badań naukowych: prawo autorskie.

Wokół Prawdy, Dobra i Piękna - nauka wobec podstawowych pytań współczesności.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja.

Nakład pracy: 50 godzin.

Uwagi:

Grupa seminaryjna III DD/PE

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)