Praktyka asystencka w przedszkolach ogólnodostępnych - 2 tyg. (40 godz.) [10-1P-WPW1]
Rok akademicki dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka asystencka w przedszkolach ogólnodostępnych - 2 tyg. (40 godz.) [10-1P-WPW1] |
Zajęcia: |
Rok akademicki dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016n]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Gąstoł |
Literatura: |
- |
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. nauczyciela, psychologa, logopedy i innych specjalistów. 3. Poznanie form działań wpierających dzieci organizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 4. Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka – w odwołaniu do uszczegółowionej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii. 5. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej dziecka, obserwacji, rozmowie z nauczycielem oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wybranego dziecka. 6. Student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy hospituje zajęcia. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację nauczania, przebieg procesu nauczania, wsparcia dziecka w poszczególnych grupach wiekowych oraz swoistość przebiegu zajęć lub innych form wsparcia dziecka. Student włącza się w sprawowanie opieki nad dziećmi podczas realizacji zajęć, aktywnie uczestniczy w merytorycznych elementach zajęć z grupą. Pomaga w przygotowaniu przyborów, sprzętu oraz organizacji miejsca do zajęć. Przedstawia uczelnianemu opiekunowi praktyki 5 protokołów hospitacji zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
1) Działania praktyczne wprowadzające do pracy pedagogicznej, a obejmujące obserwację i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczej, realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, innych specjalistów – zgodnie z nabywanymi przez studentów kwalifikacjami. 2) Samodzielne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyki obejmuje: a) program praktyki, b) kartę praktykanta APS, c) dokumentację przebiegu praktyk obejmuje: • rejestr zrealizowanych zadań praktyki studenckiej, • diagnozę dziecka (anonimową charakterystykę wybranego dziecka), • protokoły hospitacji zajęć (5 protokołów), • kartę oceny przebiegu praktyki Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. |
Uwagi: |
różnica programowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.