Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego [10-1S-PJP1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy języka polskiego [10-1S-PJP1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Bąk P., Gramatyka języka polskiego, Warszawa 2010.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2008.

Klemensiewicz Z., Składnia, stylistyka, pedagogika językowa, Warszawa 1982.

Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2010.

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2001.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Kurek H., Polszczyzna mówiona inteligencji, Kraków 2008.

Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków 2000.

Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, [red.] H. Zgółkowa, A. Kurpisz, Poznań 2005.

Wierzbicka A., Język – umysł – kultura. Wybór prac, Warszawa 1999.

Zakres tematów:

TREŚCI PRZEDMIOTU:

Język jako narzędzie porozumiewania się. Definicja języka w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Składniki języka: język, mowa, mówienie. Funkcje języka. Podsystemy języka. Język polski wśród języków słowiańskich.

Kultura języka jako niezbędny składnik kultury bycia. Pojęcie normy językowej i błędu językowego. Innowacja a błąd. Kryteria oceny innowacji językowych. Rodzaje błędów językowych.

Fonetyka jako nauka o głoskach. Fonetyka a fonologia. Narządy mowy. Głoska a fonem. Głoska a litera. Analiza fonetyczna wyrazów. Różnice akustyczne, artykulacyjne i funkcjonalne pomiędzy samogłoskami i spółgłoskami. Sylaba, czyli zgłoska. Podział wyrazów na sylaby. Akcent w języku polskim. Klasyfikacja spółgłosek i samogłosek polskich.

Upodobnienia pod względem dźwięczności i miejsca artykulacji. Upodobnienia wewnątrzwyrazowe – antycypacja i perseweracja. Upodobnienia międzywyrazowe. Zanikanie dźwięczności na końcach wyrazów. Wymowa grup spółgłoskowych. Wymowa samogłosek nosowych. Zanikanie nosowości samogłosek w określonych pozycjach fonologicznych. Sposoby zapisywania miękkości spółgłosek . Zapis fonetyczny.

Fleksja, czyli odmiana wyrazów. Kryteria podziału wyrazów na części mowy. Części mowy odmienne i nieodmienne. Deklinacja i koniugacja. Części mowy samodzielne i niesamodzielne.

Słowotwórstwo jako nauka o budowie wyrazów. Podstawowe środki słowotwórcze w języku polskim – derywacja, kompozycja. Podział słowotwórczy wyrazów. Podstawa słowotwórcza i formant. Rodzaje formantów. Tendencje we współczesnym języku polskim w zakresie słowotwórstwa.

Składnia jako nauka o budowie wypowiedzeń. Związki składniowe – związki zgody, rządu i przynależności. Części mowy a części zdania. Analiza składniowa wypowiedzeń pojedynczych, złożonych dwukrotnie i wielokrotnie. Błędy składniowe i ich korekta.

Test zaliczeniowy.

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA

Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, metodami problemowymi, aktywizującymi (np. „burza mózgów, mapy mentalne”)

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

Student zalicza zajęcia na podstawie:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć dydaktycznych i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania 51% punktów z testu końcowego, zawierającego pytania zamknięte sprawdzające wiedzę oraz pytania otwarte rekonstruujące wiedzę i sprawdzające umiejętności kognitywne

3.Wykazania się umiejętnością oceny stopnia poprawności tekstu (z licznymi błędami charakterystycznymi dla języka i składni dziecka) oraz jego korekty.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do kolokwium: 25 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

różnica programowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)