Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze [10-4S-DPY] Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze [10-4S-DPY]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Kulesza
Literatura:

Obowiązkowa:

Kargulowa, Alicja. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa

Kołakowska, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków

Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak

Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uzupełniająca:

Pilch, T.; Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa

Frydrychowicz A., Koźniewska, E. Sobolewska, M. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny.

Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011

Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków

Zakres tematów:

Szczegółowe treści zajęć to:

- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej

- Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej

- Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego

- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)

- Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny);

- Kryteria diagnostyczne ICD 10

- Cechy kontaktu pomocowego

- Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego

- Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym

- Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem

- Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)

- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja dydaktyczna

- prezentacja multimedialna

- burza mózgu

- odgrywanie scenek sytuacyjnych

- praca w zespołach

- analiza przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny składający się z 3 pytań otwartych rekonstruujących wiedzę

Opracowanie kwestionariusza wywiadu dotyczącego analizy sytuacji wstępnej klienta

Transkrypcja wywiadu

Analiza sesji wywiadu na podstawie 6 pytań sprawdzających umiejętności autorefleksji i analizy pracy własnej

Uwagi:

grupa warsztatowa dla II ZU/PE-ODW 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)