Pedagogika ogólna [10-4F-PEO]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [10-4F-PEO] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 238 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Andrzej Ciążela |
Literatura: |
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. 2. B.Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wyd. APS, Warszawa 2011 3. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008 4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003, 5. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000 6. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 7. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003. 8. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007 |
Zakres tematów: |
Pedagogika ogólna jako samowiedza pedagogiki. Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne,mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne , praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki. Spór agnostycznego i realistycznego realistycznego podejścia do nauki jako przeslanka wspólczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje. Strukyura nauk pedagogicznych .Redukcjoniam i antyredukcjonizn w pedagogice. Humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. 2. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. A) Rozwój biologiczny i psychiczny B) .Socjalizacja. C) .Kulturacja. D) Polityzacja. Temporalny aspekt refleksji nad edukacją. Edukacja jako wychowanie dla przyszlosci. Perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw. 3. Edukacja a spoleczeństwo industrialne. Edukacja a społeczeństwo postindustrialne. Edukacja w świetle teorii postindustria;lizmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu. Konsympcjonizm a edukacja. Globalizacja jako wyzwanie dla edukacji. Edukacja a ochrona środowiska. Edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej. |
Metody dydaktyczne: |
Podająca -wykład z elemrntami prezentacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Organizacja pisemnego sprawdzianu opartego na odpowiedziach na pytania opisowe. (W indywidualnych przypadkach, uzasadnionych okolicznościami, możliwy Kryteria oceniania: Ocena bardzo dobra - Student zna bardzo dobrze tematykę wykładu i potrafi wiedzę tę zaprezentować w elokwentnych wypowiedziach. Ocena dobra - student wykazuje zrozumienie zaprezentowanych treści i potrafi przedstawić je w rozwiniętej wypowiedzi. Ocena dostateczna - student zna główne wątki podjętej problematyki i potrafi je przedstawić w spójnej wypowiedzi na co najmniej dwa z trzech podanych tematów. |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I ZU/PE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.