Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Cieślikowska
Literatura:

I. 16 X 16.

Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.

Podstawowe pojęcia pedagogiczne.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33

Dodatkowo dla chętnych:

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998

Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994

II. 30X 16

Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 - 403

Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona

Dodatkowo dla chętnych:

Sławiński S. , Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa – na podstawie tych pozycji referat pt. „Czy dopuszczalne jest karanie fizyczne dzieci?” – dla osoby chętnej (punktowane!!!).

Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

III 27XI 16

Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny;

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-122;

Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej.

Film o agresji w szkole.

Dodatkowo dla chętnych:

Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009

Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 ss. 270-290.

IV 18XII 16

Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów.

Podsumowanie/ powtórzenie, oddanie prac; słowników i map myśli.

Kolokwium zaliczeniowe.

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, ss. 68-92.

Dodatkowo dla chętnych:

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

Możliwość poprawy 11.02.17

Uwagi:

grupa ćwiczeniowadla I ZZ/PE 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)