Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Jankowska
Literatura:

A. Zajęcia w dniu: 29 XI 16

I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.

Do uzupełnienia samodzielnego: Podstawowe pojęcia pedagogiczne.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

II. Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji (przymus czy swoboda) - cd.11.12.16

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 - 403

Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona

Dodatkowo dla chętnych:

Sławiński S. , Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa – na podstawie tych pozycji referat pt. „Czy dopuszczalne jest karanie fizyczne dzieci?” – dla osoby chętnej (punktowane!!!).

Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

B. Zajęcia w dniu 14.01.17

III Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny; (przymus czy swoboda)

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój [w: ] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 S. 98-122;

Dodatkowo dla chętnych:

Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole. Kraków 2000

Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole , w: Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004,

Red. Danilewska J. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001.

Film o agresji i sposobach jej przeciwdziałania w szkole.

C. Zajęcia w dniu 29.01.17

IV. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, ss. 68-92.

Dodatkowo dla chętnych:

Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

Referat dotyczący uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury, bądź wychowania w przestrzeni mediów – opracowanie studentów. Do przygotowania przez chętnych. Punktowane!!!

W tym dniu:

przynosimy słowniki pedagogiczne i mapy myśli pokazujące nasze stanowisko w dyskursie o granice przymusu i swobody w wychowaniu

Kolokwium zaliczeniowe w czasie wykładu 29.01.17

Zakres tematów:

Charakterystyka tożsamości pedagogiki: w kontekście jej :

-przedmiotu,-systemu pojęć, -metod badań, teorii opisujących przedmiot badań.

Podstawowe pojęcia pedagogiki: działanie edukacyjne, wychowanie, kształcenie, nauczanie, uczenie się, socjalizacja, system oświatowo-wychowawczy, środowiska wychowawcze, cele wychowania. Subdyscypliny pedagogiki. Umiejscowienie pedagogiki pośrod innych nauk.

Specyfika wychowania w rodzinie. Wychowawcza funkcja rodziny na tle innych funkcji. Miłość macierzyńska i ojcowska i jej rola w optymalnym rozwoju dziecka. Postawy rodzicielskie.

Wychowanie bez porażek T. Gordona jako III metoda. Zasady wychowania bez porażek. Porozumienie i dialog jako cel i metoda wychowania bez porażek. Kwestia blokad komunikacji - przyczyny , rodzaje. techniki słuchania - rodzaje, wartości. techniki mówienia: język porozumienia.

Szkoła jako instytucja adaptacyjna i emancypacyjna.

Ewolucja szkoły jako instytucji. Modele szkoły współczesnej. Kultura szkoły - kultura uczenia się i klimat społeczny szkoły . Kultura szkoły a agresja i przemoc w szkole.

Tutoring jako droga rozwoju ucznia oraz poprawy kultury szkoły i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom.

Edukacja domowa jako alternatywa dla edukacji szkolnej: podstawy prawne; społeczna ocena (zalety wady).

Kultura elit a kultura popularna. Kultura popularna jako przestrzeń codziennych doświadczeń dzieci i młodzieży. Charakterystyka kultury popularnej. Jakie stanowisko może zająć pedagog wobec procesu oddziaływania kultury popularnej na wychowanków?

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla I ZZ/PE-PRAKTYCZNA 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)