Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS] Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela [10-1S-KIS]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Literatura:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2004.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2004.

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.

Wills-Brandon, Jak mówić "nie" i budować dobre związki, Gdańsk 2001

Zakres tematów:

TREŚCI PRZEDMIOTU:

Proces komunikacji - jak przekazujemy, jak rozumiemy informacje.

Język jako podstawowe medium komunikacyjne. Prezentacyjna funkcja języka w procesie komunikacyjnym.

Słuchanie jako podstawowa umiejętność w komunikowaniu się z innymi - słuchanie aktywne, empatyczne, otwarte. Bariery utrudniające słuchanie.

Cztery rodzaje ekspresji - obserwacje,myśli, uczucia, potrzeby.Budowanie pełnych komunikatów. Analiza transakcyjna Erica Berne`a.

Terytoria i strefy. Język ciała, czyli co można wyczytać z naszych gestów.

Natura autoprezentacji. Oddziaływania interpersonalne. Budowanie poczucia własnej wartości. Umiejętność wzbudzania sympatii - kompetencje, wiarygodność, autorytet, postawa moralna.

Ukryte programy i ich funkcje. Postawy życiowe - typ bierny, manipulujący, agresywny i asertywny w radzeniu sobie z konfliktem.

Trening asertywności. Asertywne cele, ekspresja, słuchanie. Asertywne rozwiązywanie konfliktów.

Wywieranie wpływu na innych. Skuteczne i nieskuteczne strategie wpływania na innych. Sztuka motywowania.

Rola lidera grupy zadaniowej. Nauczyciel jako menedżer klasy. Style zarządzania klasą. Źródła sukcesu lub porażki w komunikowaniu się nauczyciela z klasą.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, problemowymi, metodami aktywizującymi i gier dydaktycznych. Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach oraz oceny z testu kompetencyjnego, zawierającego pytania zamknięte i otwarte z zakresu treści omawianych na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Test kompetencyjny zawierający pytania zamknięte i otwarte z zakresu tematyki realizowanej na zajęciach, sprawdzający wiedzę oraz umiejętności stosowania wiedzy w sytuacjach komunikacyjnych. Kompetencje społeczne sprawdzane na podstawie aktywności studenta na zajęciach, jego umiejętności współdziałania w grupie dyskusyjnej i umiejętności posługiwania się językiem polskim

Student zalicza przedmiot na podstawie wymaganej ustawowo liczby godzin obecności na zajęciach, aktywności oraz uzyskania co najmniej 51% punktów z testu kompetencyjnego.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-EDW 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)