Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-1S-DSU]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-1S-DSU] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Pawlak |
Literatura: |
Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Seweryńska Anna Maria, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004. Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek 2003. |
Zakres tematów: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
Metody dydaktyczne: |
analiza przypadku, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego). Punkty ECTS: godziny kontaktowe: 15h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 15h |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-EDW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.