Metody wspomagania rozwoju dziecka we wczesnej edukacji [10-1S-MRE]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody wspomagania rozwoju dziecka we wczesnej edukacji [10-1S-MRE] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Cichoń-Piasecka |
Literatura: |
Antoszewska B., Wójcik M. (red.), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015. Bałachowicz J., Adamek I. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1996. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2007. Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie. Świat Książki, Warszawa 2010. Molicka M., Bajkoterapia. Media Rodzina, Poznań 1999. Megrier D., Zabawy teatralne w przedszkolu. Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2000. Słodownik-Rycaj E., Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001. Wais J., Ścieżki baśni. ENETEIA.Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2006. |
Zakres tematów: |
1. W poszukiwaniu definicji rozwoju. Refleksja nad różnymi metodami wspomagającymi rozwój dziecka, wykorzystywanymi w przedszkolu i szkole. Metody wspierające rozwój mowy i umiejętność czytania - Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Wprowadzanie w świat pisma I. Majchrzak, Zabawa w czytanie G. Domana, Naturalna nauka języka W. Pye, Metoda 18 struktur wyrazowych E. Kujawy i M. Kurzyny. Rola poszczególnych podmiotów - ucznia, nauczyciela, wychowawcy, rodzica - w procesie rozwoju dziecka. 2. Baśnioterapia i bajkoterapia w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Magiczność, cudowność, symboliczność i fantazja jako naturalne potrzeby dziecka. Archetypy w mitach i baśniach. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Analiza wybranych tekstów pod kątem ich terapeutycznych wartości i możliwości wspierania rozwoju dziecka. 3. Bajka terapeutyczna, jej struktura, rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Lęki u dzieci i dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych dla dziecka (także samodzielnie napisanych przez studentów). Scenariusze zajęć z wykorzystaniem bajkoterapii - analiza przypadków, uzasadnienie doboru tekstów, opis zachowań dzieci i skuteczności metody (lub jej braku). 4. Dziecko jako twórca. Obiektywne i subiektywne rozumienie twórczości. Metody stymulowania kreatywności i aktywności dziecka. Wspieranie werbalnego rozwoju dziecka dzięki wykorzystaniu eksperymentów i zabaw językowych, tropów stylistycznych i dobrej literatury.Czytanie jako pomoc w nauczaniu wartości. Przykłady pracy z tekstami literackimi (proza i wiersze), wybranymi przez studentów i prowadzącego zajęcia. Refleksja na temat skuteczności i atrakcyjności wybranej metody pracy z tekstem. Przykłady twórczości dziecięcej. 5. Drama i zabawy teatralne w przedszkolu i szkole. Zabawy naśladowcze, drama, teatr w rozwoju dziecka - podobieństwa i różnice między różnymi formami dziecięcej aktywności. Poziomy dramy - ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową, wzrokową, orientację przestrzenną, kinestykę, relacje z innymi osobami, empatię. Techniki dramowe. Zagrożenia i trudności związane ze stosowaniem technik dramowych w pracy z dzieckiem. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi, takimi jak burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, metodą projektów, prezentacji multimedialnych, klasyczną metodą problemową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje pozytywną ocenę z przedmiotu, jeśli: 1. Zaliczył wymaganą regulaminem liczbę godzin dydaktycznych. 2. Wykazał się wiedzą z zakresu treści przedmiotu w trakcie prezentacji samodzielnie opracowanych scenariuszy zajęć lub projektów dotyczących wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 3. Wykazał się umiejętnościami w zakresie doboru treści, wyszukiwania rozwiązań w literaturze,uzasadnienia swojego wyboru oraz umiejętnościami odpowiedzi na pytania problemowe po prezentacji scenariusza/projektu. 4. Wykazał się kompetencjami społecznymi, w tm także komunikacyjnymi, w trakcie dyskusji, wykonywania zadań indywidualnych i grupowych w czasie zajęć dydaktycznych oraz realizacji projektu, opracowywania scenariusza i udzielania odpowiedzi na pytania problemowe po prezentacji. |
Uwagi: |
Grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-EDW 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, lektury:35 godz. Przygotowanie prezentacji, projektu: 40 godz. Punkty ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.