Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-KCP] Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-KCP]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Krasuska-Betiuk
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Awramiuk E., Krasowicz-Kupis G., (2014), Przyswajanie umiejętności czytania i pisania w języku polskim. Edukacyjne i lingwistyczne uwarunkowania ( Reading and spelling a cquisition in Polish: Educational and linguistic determinants) L1 -Educational Studies in Language and Literature, vol.14, p. 1- 24.

Awramiuk, E. (2011). Przyswajanie umiejętności pisania przez polskie dziecko, Annales UMCS, , vol. XXIV (2), 21 -36.

Krasowicz-Kupis, G.(2004), Rozwój świadomości językowej dziecka: teoria i praktyka, , Lublin.

Literatura uzupełniająca

Krasowicz-Kupis G.,(2006) Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Warszawa.

Brzezińska A., (1987) Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań.

Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz.

Przedszkolne spotkania z lekturą, (2015) red. B.Niesporek-Szamburska, M.Wójcik-Dudek, Katowice.

Zakres tematów:

1. Język jako najważniejsze narzędzie kulturowe. Rozwój funkcji językowych w ontogenezie. Pojęcie dojrzałości do czytania i pisania.

2. Komponenty swoiste i nieswoiste w nabywaniu elementarnych umiejętności językowych. Poznawcze, społeczne i kulturowe uwarunkowania umiejętności czytania i pisania.

3. Przegląd koncepcji dotyczących rozwoju umiejętności czytania. Istota przyswajania umiejętności czytania i pisania w systemie alfabetycznym. Przyswajanie przez polskie dzieci czytania w stadium kluczowym.

4. Świadomość pisma u dzieci jako element świadomości językowej.

5. Modele kształcenia świadomości językowej u dzieci. Metody dydaktyczne i programy edukacji czytelniczej stosowane w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych w Polsce i na świecie.

6. Wspomaganie kompetencji wychowawczych opiekunów i rodziców w rozwijaniu dziecięcych zainteresowań czytelniczych.

7. Sposoby organizacji przestrzeni w instytucjach opiekuńczo- wychowawczych sprzyjającej kształtowaniu gotowości do nauki czytania i pisania.

Metody dydaktyczne:

Podające: wykłady informacyjne

Problemowe: wykłady problemowe,

Eksponujące: krótkie filmy prezentujące fragmenty zajeć

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - pytania problemowe otwarte

Ocena pozytywna po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi na postawione pytania (próg zaliczenia)

Uwagi:

grupa wykładowa dla II r. ZZ/PE-WZP-praktyczna 1

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15h, ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35h

Przygotowanie się do egzaminu - 40h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)