Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-KCP]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-KCP] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Awramiuk E., Krasowicz-Kupis G., (2014), Przyswajanie umiejętności czytania i pisania w języku polskim. Edukacyjne i lingwistyczne uwarunkowania ( Reading and spelling a cquisition in Polish: Educational and linguistic determinants) L1 -Educational Studies in Language and Literature, vol.14, p. 1- 24. Awramiuk, E. (2011). Przyswajanie umiejętności pisania przez polskie dziecko, Annales UMCS, , vol. XXIV (2), 21 -36. Krasowicz-Kupis, G.(2004), Rozwój świadomości językowej dziecka: teoria i praktyka, , Lublin. Literatura uzupełniająca Krasowicz-Kupis G.,(2006) Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Warszawa. Brzezińska A., (1987) Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań. Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz. Przedszkolne spotkania z lekturą, (2015) red. B.Niesporek-Szamburska, M.Wójcik-Dudek, Katowice. |
Zakres tematów: |
1. Język jako najważniejsze narzędzie kulturowe. Rozwój funkcji językowych w ontogenezie. Pojęcie dojrzałości do czytania i pisania. 2. Komponenty swoiste i nieswoiste w nabywaniu elementarnych umiejętności językowych. Poznawcze, społeczne i kulturowe uwarunkowania umiejętności czytania i pisania. 3. Przegląd koncepcji dotyczących rozwoju umiejętności czytania. Istota przyswajania umiejętności czytania i pisania w systemie alfabetycznym. Przyswajanie przez polskie dzieci czytania w stadium kluczowym. 4. Świadomość pisma u dzieci jako element świadomości językowej. 5. Modele kształcenia świadomości językowej u dzieci. Metody dydaktyczne i programy edukacji czytelniczej stosowane w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych w Polsce i na świecie. 6. Wspomaganie kompetencji wychowawczych opiekunów i rodziców w rozwijaniu dziecięcych zainteresowań czytelniczych. 7. Sposoby organizacji przestrzeni w instytucjach opiekuńczo- wychowawczych sprzyjającej kształtowaniu gotowości do nauki czytania i pisania. |
Metody dydaktyczne: |
Podające: wykłady informacyjne Problemowe: wykłady problemowe, Eksponujące: krótkie filmy prezentujące fragmenty zajeć |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - pytania problemowe otwarte Ocena pozytywna po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi na postawione pytania (próg zaliczenia) |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla II r. ZZ/PE-WZP-praktyczna 1 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15h, ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 35h Przygotowanie się do egzaminu - 40h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.