Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka [10-1S-WKU2]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka [10-1S-WKU2] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Emilia Gogacz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
Zakres tematów: |
Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych dziecka a) rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych np: obdarzanie uwagą, słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, budowanie atrakcyjności społecznej, zwroty grzecznościowe; b) rozwijanie umiejętności szkolnych np: stosowanie się do poleceń, zadawanie pytań, działanie według wskazówek, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; c) rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni: czekanie na swoją kolej, dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, mówienie i przyjmowanie komplementów, d) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami np.: poznawanie swoich uczuć, poznawanie uczuć innych, wyrażanie uczuć/emocji w sposób społecznie akceptowany e) rozwijanie umiejętności zastępowania agresji np. radzenie sobie ze złością, radzenie sobie z dokuczaniem, radzenie sobie z odrzuceniem, radzenie sobie z wykluczeniem Blok IV- Budowanie współpracy z rodzicami utrzymanej w duchu empatii |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte) Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach) Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 grupa ćwiczeniowa dla I r. ZZ/PE-WPW gr.3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.