Wprowadzenie do filozofii [20-1F-WDF]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do filozofii [20-1F-WDF] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska |
Literatura: |
Opracowania: Wł. Tatarkiewicz; Historia filozofii t.1-3; W-wa: PWN; 1990; G. Reale; Historia filozofii starożytnej t.1,2; Lublin: KUL; 2012 Z. Kuderowicz; Filozofia nowożytnej Europy; W-wa: PWN; 1989; A. Miś; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006; E. Martens, H. Schnadelbach (red.); Filozofia. Podstawowe pytania; W-wa: Wiedza Powszechna; 1991; R. Scruton; Przewodnik po filozofii dla inteligentnych; W-wa: PWN; 2000; K. Ajdukiewicz; Zagadnienia i kierunki filozofii; W-wa: Aletheia; 2003; T. Nagel; Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii; W-wa: Aletheia; 2006 Pozostałe: Wł. Tatarkiewicz; O szczęściu; W-wa: PWN; 1990; N. White; Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera; Kraków: WAM; 2008; J.F. Crosby; Zarys filozofii osoby; Kraków: WAM; 2007; Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Aletheia:2001; Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Spacja; 1995; J. Bremer; Jak to jest być świadomym; W-wa: IFIS; 2005; A. Damasio; Tajemnica świadomości; Poznań: Rebis; 2000; D. C. Dennett, Natura umysłów; W-wa: CIS; 1997; T. Nagel; Pytania ostateczne; W-wa: Aletheia; 1997; J. Bremer; Czy wolna wola jest wolna?; Kraków: WAM; 2013; P. Przybysz; O poznawaniu innych umysłów; Poznań: Bogucki: Wydawnictwo Naukowe; 2014; W. Vossenkuhl; Możliwość dobra; Kraków: WAM, 2012; P.S. Churchland; Moralność mózgu; Kraków: Copernicus; 2013 |
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i zadania filozofii. Pochodzenie terminu filozofia. Podstawowe działy filozofii - metafizyka, epistemologia, etyka, estetyka, logika. Filozofia a wiedza potoczna oraz wiedza naukowa. Najważniejsze nurty myślowe w historii filozofii. 2. Wybrane problemy filozoficzne: Szczęście. Szczęście - pojęcie potoczne a perspektywa filozoficzna. Rozumienie szczęścia w ujęciu przedstawicieli starożytnych szkół filozoficznych, w filozofii nowożytnej, współczesnej oraz neurofilozofii. Szczęście a inne modusy ludzkiej egzystencji – problem pełni realizacji człowieczeństwa. Filozofowie wobec problemu osiągalności szczęścia. 3. Wybrane problemy filozoficzne: Osoba. Własności osobowe w perspektywie filozofii starożytnej: rozumność, cnotliwość i ich funkcja w autokreacji podmiotu. Wartości osobowe w ujęciu różnych szkół personalistycznych w dziejach filozofii: personalizmu fenomenologicznego i historycznego, personalizmu egzystencjalistycznego, personalizmu neotomistycznego, personalizmu filozoficzno-religijnego i personalizmu socjologicznego. Kategoria tożsamości osobowej i jej rezultaty dla rozwiązań w sporach bioetycznych. Osobowy a subosobowy poziom rozumienia człowieka w neurofilozofii - jaka definicja człowieka? 4. Wybrane problemy filozoficzne: Wolność. Wolność woli a wolność działania. Determinizm i indeterminizm - rodzaje i ich charakterystyka wraz implikacjami w starożytnych szkołach filozofii życia. Kompatybilizm i inkompatybilizm wobec problemu pogodzenia wolnej woli z determinizmem oraz rozwiązania proponowane w tym sporze przez wybranych filozofów. Współczesne badania nad podejmowaniem wolnych decyzji w cognitive science i ich implikacje dla filozoficznych ujęć przestrzeni ludzkiej wolności. 5. Wybrane problemy filozoficzne: Świadomość. Miejsce świadomości w charakterystyce istoty człowieka, wiedzy oraz kultury w wybranych nurtach filozoficznych. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 6. Wybrane problemy filozoficzne: Inne umysły. Inny jako przedmiot poznania w ujęciu wybranych przedstawicieli filozofii. Epistemiczna asymetria w poznaniu Innego: dostępność wiedzy o zachowaniach a wiedzy o umyśle. Inny jako cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów - implikacje hipotezy neuronów lustrzanych dla filozofii Innego. 7. Wybrane problemy filozoficzne: Moralność. Kategoria dobra i zła w dyskusjach filozoficznych. Moralność - efekt konwencji społecznej, mechanizmów rozwoju osobniczego czy wrodzonej struktury moralnej? - poglądy wybranych przedstawicieli filozofii i neurofilozofii. Kompetencja moralna w perspektywie badań neuroetycznych - implikacje dla źródeł oraz roli norm moralnych w funkcjonowaniu człowieka oraz pojmowania zakresu moralnych powinności. 8. Wybrane problemy filozoficzne: Piękno. Esencjalistyczne a relatywistyczne ujęcie piękna w filozofii starożytnej. Rodzaje piękna: piękno estetyczne, piękno etyczne i piękno noetyczne. Doświadczenie estetyczne i mechanizmy odbioru dzieła sztuki w świetle badań fenomenologicznych i neuroestetycznych i wnioski dla rozważań nad istotą dzieła sztuki. |
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda podająca wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (do użytku słuchaczy). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacja filmowa - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Egzamin pisemny; 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach; 2. Weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach (prezentacje power point, obrazy filmowe); 3. Weryfikacja testowa zapoznania się z poleconą literaturą filozoficzną i naukową. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje power point i obrazy filmowe - 15 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 30 h 4. Przygotowanie sie do egzaminu końcowego - 15 h 3 ECTS |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I ZZ/PS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.