Filozofia [10-3F-FIL]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia [10-3F-FIL] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Opracowania: Wł. Tatarkiewicz; Historia filozofii t.1-3; W-wa: PWN; 1990; G. Reale; Historia filozofii starożytnej t.1,2; Lublin: KUL; 2012 Z. Kuderowicz; Filozofia nowożytnej Europy; W-wa: PWN; 1989; A. Miś; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006; E. Martens, H. Schnadelbach (red.); Filozofia. Podstawowe pytania; W-wa: Wiedza Powszechna; 1991; R. Scruton; Przewodnik po filozofii dla inteligentnych; W-wa: PWN; 2000; K. Ajdukiewicz; Zagadnienia i kierunki filozofii; W-wa: Aletheia; 2003; T. Nagel; Co to wszystko znaczy? Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii; W-wa: Aletheia; 2006 Pozostałe: Wł. Tatarkiewicz; O szczęściu; W-wa: PWN; 1990; N. White; Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera; Kraków: WAM; 2008; J.F. Crosby; Zarys filozofii osoby; Kraków: WAM; 2007; Filozofia podmiotu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Aletheia:2001; Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej; W-wa: Spacja; 1995; J. Bremer; Jak to jest być świadomym; W-wa: IFIS; 2005; A. Damasio; Tajemnica świadomości; Poznań: Rebis; 2000; D. C. Dennett, Natura umysłów; W-wa: CIS; 1997; T. Nagel; Pytania ostateczne; W-wa: Aletheia; 1997; J. Bremer; Czy wolna wola jest wolna?; Kraków: WAM; 2013; P. Przybysz; O poznawaniu innych umysłów; Poznań: Bogucki: Wydawnictwo Naukowe; 2014; W. Vossenkuhl; Możliwość dobra; Kraków: WAM, 2012; P.S. Churchland; Moralność mózgu; Kraków: Copernicus; 2013 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i zadania filozofii. Pochodzenie terminu filozofia. Podstawowe działy filozofii - metafizyka, epistemologia, etyka, estetyka, logika. Filozofia a wiedza potoczna oraz wiedza naukowa. Najważniejsze nurty myślowe w historii filozofii. 2. Wybrane problemy filozoficzne: Szczęście. Szczęście - pojęcie potoczne a perspektywa filozoficzna. Rozumienie szczęścia w ujęciu przedstawicieli starożytnych szkół filozoficznych, w filozofii nowożytnej, współczesnej oraz neurofilozofii. Szczęście a inne modusy ludzkiej egzystencji – problem pełni realizacji człowieczeństwa. Filozofowie wobec problemu osiągalności szczęścia. 3. Wybrane problemy filozoficzne: Osoba. Własności osobowe w perspektywie filozofii starożytnej: rozumność, cnotliwość i ich funkcja w autokreacji podmiotu. Wartości osobowe w ujęciu różnych szkół personalistycznych w dziejach filozofii: personalizmu fenomenologicznego i historycznego, personalizmu egzystencjalistycznego, personalizmu neotomistycznego, personalizmu filozoficzno-religijnego i personalizmu socjologicznego. Kategoria tożsamości osobowej i jej rezultaty dla rozwiązań w sporach bioetycznych. Osobowy a subosobowy poziom rozumienia człowieka w neurofilozofii - jaka definicja człowieka? 4. Wybrane problemy filozoficzne: Wolność. Wolność woli a wolność działania. Determinizm i indeterminizm - rodzaje i ich charakterystyka wraz implikacjami w starożytnych szkołach filozofii życia. Kompatybilizm i inkompatybilizm wobec problemu pogodzenia wolnej woli z determinizmem oraz rozwiązania proponowane w tym sporze przez wybranych filozofów. Współczesne badania nad podejmowaniem wolnych decyzji w cognitive science i ich implikacje dla filozoficznych ujęć przestrzeni ludzkiej wolności. 5. Wybrane problemy filozoficzne: Świadomość. Miejsce świadomości w charakterystyce istoty człowieka, wiedzy oraz kultury w wybranych nurtach filozoficznych. Rodzaje świadomości i ich funkcje w perspektywie przedstawicieli neurofilozofii: świadomość fenomenalna, dostępowa, monitorująca i samoświadomość. Problem redukowalności świadomości - misterianizm a zombizm. Hipotezy neuronaukowe nt biologicznych funkcje świadomości fenomenalnej. 6. Wybrane problemy filozoficzne: Inne umysły. Inny jako przedmiot poznania w ujęciu wybranych przedstawicieli filozofii. Epistemiczna asymetria w poznaniu Innego: dostępność wiedzy o zachowaniach a wiedzy o umyśle. Inny jako cudzy umysł w rozważaniach neurofilozoficznych. Nastawienie intencjonalne, mentalizacja i teoria umysłu jako modele mechanizmów poznawczych cudzych stanów mentalnych. Odzwierciedlanie cudzych umysłów - implikacje hipotezy neuronów lustrzanych dla filozofii Innego. 7. Wybrane problemy filozoficzne: Moralność. Kategoria dobra i zła w dyskusjach filozoficznych. Moralność - efekt konwencji społecznej, mechanizmów rozwoju osobniczego czy wrodzonej struktury moralnej? - poglądy wybranych przedstawicieli filozofii i neurofilozofii. Kompetencja moralna w perspektywie badań neuroetycznych - implikacje dla źródeł oraz roli norm moralnych w funkcjonowaniu człowieka oraz pojmowania zakresu moralnych powinności. 8. Podsumowanie spotkań i dyskusja nad pracami zaliczeniowymi. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Dyskusja moderowana 2. Metoda pętli coachingowej 3. Quiz 4. Filozodrama 4. Prezentacje filmowe wywiadów i eksperymentów naukowych dotyczących omawianej problematyki. Zajęcia warsztatowe wymagają uprzedniego zapoznania się z tekstami filozoficznymi zaproponowanymi przez prowadzącego. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Weryfikacja opracowania własnego studenta poleconych tekstów filozoficznych i materiałów filmowych. 2. Weryfikacja aktywnego udziału studenta w proponowanych ćwiczeniach zespołowych. 3. Wykonanie własnej pracy artystycznej wraz z omówieniem filozoficznego przesłania pracy. Nakład pracy studenta: 15 h - udział w ćwiczeniach 15 h - opracowanie poleconych tekstów filozoficznych 30 h - wykonanie pracy artystycznej oraz opisu jej filozoficznych podstaw |
||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DZEP gr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.