Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo organizacyjne [10-4S-POR] Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przywództwo organizacyjne [10-4S-POR]
Zajęcia: Semestr letni 2016/2017 [2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Michalski
Literatura:

Obowiązkowa:

Kwiatkowski S.M.; Madalińska-Michalak J.: Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.

Madalińska-Michalak J.: Przywództwo nauczycieli - konteksty teoretyczne i praktyczne (w): Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany. Redakcja naukowa M.J. Szymański, B.Walasek-Jarosz, Z. Zbróg. Wydawnictwo APS, Warszawa 2016.

Tuohy D.: Dusza szkoły. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Uzupełniająca:

Day Ch.: Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008.

Klimek J.; Klimek S.: Przedsiębiorczość bez tajemnic. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Zakres tematów:

Realizacja przedmiotu obejmuje odnoszenie zagadnień tematycznych do aktywności studentów poprzez konstruowanie różnych sytuacji odnoszących się do funkcjonowania szkoły lub innych instytucji, pracy grupowej dotyczącej przykładów funkcjonowania organizacji, jak też tworzenia autorskich projektów dotyczących przywództwa organizacyjnego, ale mających odniesienie alternatywne (np. szkoła bez systemu klasowo- lekcyjnego czy też ukierunkowana na równość podmiotów. Zajęcia też są ukierunkowane na postrzeganie roli przywódczej, jej wyznaczników oraz wykazywania się myśleniem kontekstowym oraz ujmowania i wykrywania zależności między rozpatrywanymi sytuacjami i faktami i doprowadzania do formułowania następstw podjętych decyzji.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, założenia organizacyjne, warunki

zaliczenia przedmiotu, podstawowa literatura, omówienie terminu: kultura organizacyjna oraz konfiguracyjnego i niematerialnego charakteru kultury organizacji.

2. Typy kultur organizacji i ich charakterystyka: rodzina, wieża Eiffla, pocisk sterowany, inkubator.

3. Konstruowanie sytuacji odnoszących się do typów kultur organizacji odnoszących się do szkoły lub przedsiębiorstwa.

4. Zagadnienie przywództwa i kultury: omówienie kultur separacji, połączenia i integracji.

5. Problematyka przewodzenia i przywództwa w organizacji.Cechy przywódcze; podejście transakcyjne i transformacyjne wraz z charakterystyką.

6. Problematyka przywództwa jako kwestii osobistej.Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie - kto to jest skuteczny przywódca?

7. Zagadnienie przywództwa w praktyce: wizja, relacje osobowe, służba, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne.

8. Przywództwo dla uczenia się - relacje między nauczycielami. Analiza wypowiedzi dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów oraz określanie na tym tle wyzwań realizacyjnych.

9. Główne komponenty zarządzania szkołą i profesjonalizacja działań dyrektora - przywódcy: planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrola, ocena.

10. Postrzeganie roli przywódczej. Analiza wypowiedzi nauczycieli w odniesieniu do uzasadnień koncepcji pracy dyrektorów i kształtowania ich dróg przywódczych. Wskazywanie możliwości wzbogacających proces przywództwa.

11. Konstruowanie w ramach pracy grupowej przykładów funkcjonowania organizacji w odniesieniu do dotychczasowej wiedzy z zakresu przywództwa i ich zaprezentowanie.

12. Główne konteksty skutecznego przywództwa w szkole: zagadnienie przywództwa nauczycieli, edukacyjne partnerstwa i ich znaczenie.

13. Przywództwo organizacyjne w odniesieniu do jakości rozwoju zawodowego nauczycieli. Budowanie potencjału szkoły, tworzenie szkolnych społeczności uczących się.

14. Być liderem. Odniesienie do cech opisujących efektywnego lidera w szkole oraz do wykazywania się myśleniem kontekstowym. Własna autodiagnoza.

15. Przedstawienie i obrona autorskich projektów dotyczących przywództwa organizacyjnego (np. szkoła bez systemu klasowo - lekcyjnego).

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład; ćwiczenia praktyczne (praca autorska, projektowa i problemowe); rozwiązywanie problemów drogą odkryć, np. map myśli czy burzy mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta: forma aktywności (średnia liczba godzin na daną aktywność): grupy kontaktowe (ćwiczenia): 15 godzin; przygotowanie się do zajęć 15 godzin; przygotowanie do zaliczenia na ocenę 15 godzin; przygotowanie mini-projektu 10 godzin; sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DUPE/ PZL 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)