Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej [10-1S-PPW2]
Semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej [10-1S-PPW2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2016/2017 [2016L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 49 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Witkowska-Tomaszewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. 2. Cackowska M. (red.), Integralny system nauczania początkowego, Wyd. Ped. ZNP, Kielce 1992. 3. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 4. Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. 5. Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, wyd. Impuls, Kraków 2004. 6. Gołębniak B. D. (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002. 7. Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Wyd. Impuls, Kraków 2001, (wybrane zagadnienia). 8. Muchacka B., Czaja-Chudyba I., Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. Literatura dodatkowa 9. Sowińska H. (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011. 10. Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka? WSiP, Warszawa 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład 1.Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki poszczególnych wykładów, zagadnienia egzaminacyjne. (2h) 2.Znaczenie edukacji wczesnej w kontekście przemian społeczno – gospodarczych na świecie. (4h) 3.Wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie Edukacji wczesnej (na podstawie Konkluzji Rady Europy w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość Dziennik Urzędowy (2011/C 175/03). (4h) 4.Założenia i zasady konstruktywnego uczenia się i nauczania w klasach niższych. – w świetle podstawy programowej. (4h) 5.Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej. Społeczno-kulturowa tożsamość szkoły. (4h) 6.Szkoła jako miejsce urządzania społecznego. Budynek szkolny, klasy, programy, podręczniki, system oceniania. (4h) 7.Społeczno-instytucjonalne role nauczyciela edukacji początkowej. Nauczyciel w relacji wolności i przymusu. (2h) 8.Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika wczesnej edukacji. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych.(4h) 9.Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych – uczeń zdolny. (2h) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, analiza przypadków (przykładów), prezentacje multimedialne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie: Wykłady: Zaliczenie egzaminu ustnego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa I PWK Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 30 h+ 30 h Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie lektury do ćwiczeń- 60 h Liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.