Propedeutyka praktyk pedagogicznych [10-0S-PPP]
Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Propedeutyka praktyk pedagogicznych [10-0S-PPP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2016/2017 [2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Dąbrowa, Przemysław Florczak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Podstawą dokonania pomiaru będzie: 1. Zaangażowany i aktywny udział studentki/studenta w zajęciach, w obszarze: 1.1. znajomość rodzajów praktyk i możliwości ich realizacji, 1.2. znajomość przepisów prawnych i procedur, 1.3. znajomość dokumentacji towarzyszącej realizacji praktyk 1.4. umiejętność organizacja praktyk studenckich, 1.5. umiejętność analizy sytuacji edukacyjnych, 1.6. świadomości w zakresie wagi przygotowania praktycznego w perspektywie zmian rynku pracy. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opis treści przedmiotu: 1. Specyfika współczesnego rynku pracy jako uzasadnienie dla praktyki zawodowej. 2. Rola kształcenia praktycznego w szkołach wyższych w przygotowaniu do podejmowania zadań na rynku pracy. 3. Informacje ogólne dotyczące organizacji praktyk: regulamin praktyk, charakterystyka koncepcji praktyk w uczelni, cel odbywania praktyki na specjalności, organizacja praktyk, podmioty praktyk, podział zadań i kompetencji: studenta-praktykanta, uczelnianego opiekuna praktyk, Uczelnianego Biura Praktyk oraz opiekunów praktyk w placówkach. 4. Przygotowanie merytoryczne w zakresie realizacji praktyk (analiza dokumentacji: program, karta praktykanta i inne dokumenty przewidziane dla specjalności). 5. Rozwój kompetencji uniwersalnych studentki/ta – praktykanta (autoprezentacja, samoświadomość - określenie mocnych i słabych stron, podstawy komunikacji interpersonalnej, zasady nawiązywania pierwszego kontaktu, współpraca z klasą, nauczycielami w placówce, radzenie sobie ze stresem). Kompetencje w perspektywie wymagań rynku pracy. 6. Wymagania wobec przyszłych nauczycieli w perspektywie Kodeks Etyki Nauczycielskiej – cele, postanowienia. 7. Możliwe trudności podczas praktyk i ich rozwiązywanie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Bonar J., Buła A. (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, Kraków 2013. 2. Bonar J., Buła A., Radzikowska D. (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Nowatorski program praktyk dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie naukowym i organizacyjnym, Kraków 2014. (specjalność wczesnoszkolna) 3. Dokumentacja praktyk APS wraz z Regulaminem. 4. Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Centrum Edukacji Obywatelskiej. 5. Krzychała S., Zamorska B., Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wrocław 2008. 6. Rekomendacje w zakresie praktycznego przygotowania studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź. 7. Wragg E. (2001), Co i jak obserwować w klasie szkolnej, Warszawa 2001. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis metod kształcenia: dyskusja, analiza dokumentów, prezentacja multimedialna, autoprezentacja, analiza przypadków Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 8 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 2 Warunki zaliczenia: 1. Zaangażowany i aktywny udział studentki/studenta w zajęciach. 2. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność; w przypadku większej liczby nieobecności konieczne jest dodatkowe zaliczenie w ramach dyżurów). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I ASK-EK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.