Teorie kultury XX i XXI wieku [10-4S-TKU]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teorie kultury XX i XXI wieku [10-4S-TKU] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1) H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, 2) Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie). 3) T. S. Eliot, ChObowiązkowa -Cwiczeńia rześcijaństwo, kultura, polityka, Wyd. UW, Warszawa 2007 5) B. Suchodolski, Kultura i barbarzyństwo, /w;/ Uspołecznienie kultury, Wyd. I Warszawa 1937; Z. Mysłakowski, Kultura i totalizm, Kraków 1938 6) M. Mc Luhan, Wybór Pism, Warszawa 1975 (wybrane fragmenty) 7) D. Bachmann-Medick, Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Oficyna naukowa Warszawa 20123 (wybrane ftagnmenty). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia. 1) Geneza pojęcia kultury i najważniejsze momenty jego rozwoju do przełomu XIX i XX wieku. A) rzymski rodowód i przesłanki generalizacji, B)pojawienie się w nurcie oświecenia w połowie XVIII pojęcia cywilizacji i przeciwstawienie temu pojęciu pojęcia kultury w Niemczech przełomu XVIII i XIX wieku pojęcia kultury (J.G. Herder). Opozycja kultury i cywilizacji jako swoiście niemiecki sposób opisu świata ludzkich wytworów. C) Podjęcie przez brytyjskich romantyków niemieckiej opozycji kultura i cywilizacja i popularyzacja jej w skali międzynarodowej. Mathew Arnold "Culture and Anarchy" i nawiązujący do niego (krytycznie) Edward Burnett Tylor. Twórca programu antropologii kulturowej i definicji kultury stojącej u jej podstaw (zaczynającej się od słów "kultura czy też cywilizacja". Narodziny tzw Wartościującego (filozoficznego) Arnold i opisowego (naukowego) -Tylor- rozumienia kultury. 2) Różne drogi filozoficznej refleksji nad kulturą A) Tradycje wartościujące (T.S. Eliot) - współczesna wartościująca krytyka kultury np. Chrześcijańska. B) Wartościowanie odwołujące się do kategorii postępu i nauki prowadzące do filozoficznych konsekwencji : filozofie naukowe - pozytywizm, marksizm, ewolucjonizm. C) Racjonalistyczne wizje kultury oparte na agnostycyzmie ( Rickert, Cassirer) i strukturalizm (Levi-Strauss) D) Filozofia życia w Niemczech i jej dziedzictwo. Schopenhauer, Nietzsche, Freud, Spengler, Simmel. Heidegger . Dziedzictwo Nietzschego i Heideggera - postmodernizm - Foucault, Derrida, Deleuze, Lyotard, Bauman itd. itp. E) Humanistyczna krytyka kultury Bogdan Suchodolski. 3) Naukowe teorie kultury: A) Biologiczne ujęcia kultury od rasizmu do socjobiologii. B) Antropologia kulturowa (antropologia społeczna, etnografia i etnologia) Dystrybutywne i atrybutywne rozumienie kultury. Malinowski, Boas, Durkheim. Problem relatywizmu kulturowego, multikulturalizm. C) Psychologia - psychologizm teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku Tomasselo. D) Socjologia - Problem kultury w orbicie socjologii Simmel i Znaniecki, Socjologia kultury. Pierre Bourdieu i teoria kapitału kulturowego. Kultura i władza. Problematyka akulturacji i wojen kulturowych. E) Interdyscyplinarne krytyki kultury masowej. 4) Dwudziesty pierwszy wiek - Cultural Turns. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, analiza tekstów kultury, dyskusja, przygotowanie prezentacji |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie aktywności uczestników zajęć w drodze indywidualnego wkładu w dyskusję i jakości prezentacji . Frekwencja |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUPE/ PKA |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.