Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG] Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG]
Zajęcia: Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 3232
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Dorota Jankowska
Literatura:

I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.28.11.16

II . Podstawowe pojęcia pedagogiczne.05.12.16

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33

Dodatkowo dla chętnych:

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998

Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994

III. Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji 12.12.16

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 - 403

Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona

Dodatkowo dla chętnych:

Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991 – na podstawie tych pozycji referat pt. „Czy dopuszczalne jest karanie fizyczne dzieci?” – dla osoby chętnej (punktowane!!!).

Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

IV Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny; 19.12.16

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-122;

Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej.

Dodatkowo dla chętnych:

Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543.

Red. Danilewska J. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001.

V Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego 09.01.17

Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 ss. 270-290.

Film o agresji w szkole.

Dodatkowo dla chętnych:

Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009

VI. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów

16.01.17

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, ss. 68-92.

Dodatkowo dla chętnych:

Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

VII Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. 23.01.17

Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224

Dodatkowo dla chętnych:

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje,Warszawa 2003, s. 133-158.

Podsumowanie/ powtórzenie, oddanie prac: słowników i map myśli.

Zaliczeniowe ćwiczeń.

Ostatni termin przyniesienia słownika pedagogicznego i mapy myśli.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DZPE gr. 9

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)