Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 9
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.28.11.16 II . Podstawowe pojęcia pedagogiczne.05.12.16 Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33 Dodatkowo dla chętnych: Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62 Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 III. Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji 12.12.16 Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 - 403 Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona Dodatkowo dla chętnych: Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991 – na podstawie tych pozycji referat pt. „Czy dopuszczalne jest karanie fizyczne dzieci?” – dla osoby chętnej (punktowane!!!). Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002, s. 44 – 58. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999. IV Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny; 19.12.16 Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-122; Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej. Dodatkowo dla chętnych: Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Red. Danilewska J. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001. V Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego 09.01.17 Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 ss. 270-290. Film o agresji w szkole. Dodatkowo dla chętnych: Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009 VI. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów 16.01.17 Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, ss. 68-92. Dodatkowo dla chętnych: Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997 VII Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. 23.01.17 Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Dodatkowo dla chętnych: Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje,Warszawa 2003, s. 133-158. Podsumowanie/ powtórzenie, oddanie prac: słowników i map myśli. Zaliczeniowe ćwiczeń. Ostatni termin przyniesienia słownika pedagogicznego i mapy myśli. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DZPE gr. 9 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.