Pedagogika ogólna [10-4F-PEO]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [10-4F-PEO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1) Zygmunt Mysłakowski, Pedagogika ogólna, /w:/ Encyklopedia wychowania t.1, Nasza Księgarnia, Warszawa 1934, s. 701-785 2) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51. 3) Joanna Rutkowiak, Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak /red./ Impuls Kraków 1995 s. 13-46 4) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki iaspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44. 5) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26 6) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994, s. 86-128. 7) Ivan Illich, Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa 1976, Rozdział I Dlaczego musimy znieść szkoły, s 29-63 . Opcjonalnie wstęp do tej edycji pióra B. Suchodolskiego, (Istnieje także nowe wydanie w nowym przekładzie: I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011) 8) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107 9). Margaret Mead, Kultura i tożsamość . Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000. (istnieje również w Internecie wersja PDF. (chomikuj))Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II Teraźniejszość. Kultury konfiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy. 10) Bogdan Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, TWWP, Warszawa 2003s.39-72 11) Irena Wojnar, Humanistyczna pedagogika w nieprzyjaznym otoczeniu, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.27-41 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ajęcia 1 Godz. 1-2 Polskie tradycje w zakreie pedagogiki ogólnej . Klasyczne formuły pedagogiki ogólnej w obszarze polskiej pedagogiki kultury Zajęcia 2 Godz. 3-4 Próba współczesnych ujęć pedagogiki ogólnej.edagogika ogólna w tradycyjnym ujęciu pedagogów kultury. Zajęcia 3 Godz. 5-6 Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – antypedagogika. Zajęcia 4 Godz. 7-8 Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – deskolaryzacja. Zajęcia 5 Godz. 9-10 Współczesna pedagogika jako reagowanie na gwałtowne zmiany i nowe wyzwania cywilizacyjne Zajęcia 6 Godz. 11-12 Współczesna pedagogika jako reagowanie na gwałtowne zmiany i nowe wyzwania cywilizacyjne Zajęcia 7 Godz. 13-14 Edukacja permanentna jako współczesna droga ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej. Zajęcia 8 Godz. 15 Edukacja humanistyczna jako wyzwanie współczesnej edukacji. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda seminaryjna, analiza tekstów, dyskusja nad tekstem, przygotowanie prezentacji przez studenta. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń na zal. Wymagania zaliczeniowe - ćwiczenia: • obecność na ćwiczeniach • znajomość tekstów, • aktywność na zajęciach • realizowanie zadań wyznaczanych przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUPE/ EZG |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.