Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania [200S-3C5ZZP]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania [200S-3C5ZZP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Odachowska-Rogalska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczą? Gdańsk: GWP. 2. McWhriter J., i in. (2001). Zagrożona młodzież. Warszawa, PARPA. 3. Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ. 4. Szymańska J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa, ORE. 5. Woronowicz B. (2009). Uzależnienia. Warszawa, Parpamedia. 6. Zaleśkiewicz T. (2005). Przyjemność czy konieczność. Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka. Gdańsk. GWP. (Część I i II) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M. (2012). Przeciwdziałanie agresji w szkole. Warszawa, ORE. 2. Brzezińska A., Hornowska E. (red.) (2004). Dzieci i młodzież wobec agresji przemocy. Warszawa, Scholar. 3. Gaś Z.B. (2006). Profilaktyka w szkole, Warszawa, WSiP. 4. Goszczyńska M, Studenski R. (red.) (2006). Psychologia zachowań ryzykownych. Warszawa, Żak. 5. Jarczyńska J. (2009). Picie alkoholu przez młodzież w okresie dorastania a wybrane czynniki w środowisku rodzinnym. Warszawa, Parpamedia. 6. Jędrzejko M. (red.) (2009). Współczesne teorie uzależnień od substancji psychoaktywnych. Pułtusk-Warszawa, Akad. Hum. im. A. Gieysztora. 7. Maisto S.A., Galizio M., Connors J.D. (2000). Uzależnienie: zażywanie i nadużywanie. Warszawa, Karan. 8. Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków, Impuls. 9. Urban B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków, UJ. 10. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa, PZWL. 11. Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa, Diffin. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rodzaje zachowań problemowych oraz metody profilaktyczne; 2. Przyczyny zachowań problemowych w kontekście tworzenia programów profilaktycznych; 3. Rola kontekstu środowiskowego (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza) w profilaktyce zachowań problemowych; 4. Model czynników ryzyka i czynników ochronnych, 5. Metodologia budowania programów prozdrowotnych. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych dla wybranej grupy w temacie zachowań problemowych; obecność |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla V DMPY/ PKL1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.