Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP] Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Barbara Gierszon
Literatura:

Rozdziały do przeczytania na poszczególne zajęcia:

Z. Wiatrowski, "Podstawy pedagogiki pracy", Bydgoszcz 2005 (niebiesko-granatowa)

Zajęcia nr 2

2.1. Podstawowe formy działalności człowieka

2.7. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy

Zajęcia nr 3

3.1. Pojęcie i zadania kształcenia przedzawodowego

3.3. Wychowanie przez pracę

3.4. Kształcenie ogólnotechniczne

Zajęcia nr 4

4.1. Pojęcie i zadania kształcenia prozawodowego

4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej

Zajęcia nr 5

5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego

5.3. Cele (5.3.1.) i treści (5.3.2.) kształcenia zawodowego (+wstęp)

5.4. Proces kształcenia zawodowego

5.5. Losy absolwentów (5.5.2) i przydatność zawodowa (5.5.3) (+ wstęp)

5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej

5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej

Zajęcia nr 6

7.1. Edukacja permanentna

7.3. Podstawy teoretyczne i metodologiczne kształcenia ustawicznego dorosłych

7.3.1. Istota i zadania kształcenia ustawicznego (do definicji włącznie)

7.3.3.Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce

7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej

7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie pracowników

7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe

7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika

Zajęcia nr 7

6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących

8.1. Pojęcie i zadania humanizacji pracy

8.3. Zakład pracy oraz jego właściciele i pracownicy

8.7. Trudności związane z humanizacją w zakładzie pracy oraz warunki skutecznych działań humanizacyjnych

Zakres tematów:

1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna.

1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy.

2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń.

2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań.

3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa.

4. Pojęcie i zadania kształcenia prozawodowego.

5. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy.

5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego.

5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa.

6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych.

6a. Standardy kwalifikacji zawodowych.

7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy

8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje

Metody dydaktyczne:

- analiza tekstu

- dyskusja dydaktyczna

- objaśnienie

- ćwiczenie praktyczne (praca w zespołach)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na zajęciach,

- aktywność podczas dyskusji,

- zaliczone arkusze pracy na zajęciach,

- przedłożony w postaci elektronicznej i papierowej esej nt. Moja droga do zawodu

- uzyskanie min. 60% punktów

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II PSD

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)