Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-1S-MZR] Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-1S-MZR]
Zajęcia: Semestr letni 2016/2017 [2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 16:55
sala 3429/3430
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Adamina Korwin-Szymanowska
Literatura:

Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press.

Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52.

Elbanowska, S. (1983). Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa: WSiP.

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teorie w praktyce. Poznań: Media rodzina.

Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

Jelinek J.A. (2014). Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.

Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2016). Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Tuszyńska, L. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Krzyżewska, J. (2000). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Suwałki: Wyd. AU OMEGA.

Kujawiński, J. (red.)(1999). Rozwijanie twórczej aktywności uczniów klas początkowych. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.

Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP.

Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa.

Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków: Impuls.

Sternberg, R.J. & Spear Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: GWP.

Vopel Klaus, W. (2003). Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw. Kielce: Wyd. Jedność.

Walter, G (2004). Żywioły w przedszkolu. Seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce.

LITERATURA ZAGRANICZNA

Słowa kluczowe: outdoor education, adventure education, experiental education, outdoor learning environment, education for sustainable development, early childhood education, preschool learning environment, etc.

Zakres tematów:

Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej. Nowa podstawa programowa w kontekście holistycznego rozwoju dziecka - omówienie zagadnień.

Teorie wspomagające proces uczenia się. Rola nauczyciela i ucznia w ujęciu konstruktywistycznym. Proces edukacyjny, jego monitoring i ewaluacja. Znaczenie środowiska i otoczenia zewnętrznego w holistycznym wspieraniu rozwoju dziecka.

Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych w praktyce.

W terenie - Park Zachodni. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody. Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą.

W terenie - Park Szczęśliwicki. Przyroda pod mikroskopem. Obserwacja otaczającego świata jako inwestycja w dziecko.

W terenie - Puszcza Kampinoska. Bycie w przyrodzie drogą do zrównoważonego społeczeństwa. Pomoce dydaktyczne.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące

Symulacja rozpraw sądowych

Zajęcia terenowe

Doświadczenia i eksperymenty

Obserwacja

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność, aktywność i zaangażowanie na zajęciach.

2. Realizacja zadań praktycznych w czasie zajęć oraz wykonanie zadanych prac domowych.

3. Przygotowanie narzędzia oceniającego bajki w kontekście przedstawiania świata przyrody i budowania relacji z przyrodą oraz jego praktyczne wykorzystanie.

4. Prowadzenie obserwacji przyrodniczej i dokumentowanie jej efektów.

5. Przygotowanie makiety placu zabaw.

6. Zaliczenie końcowe dotyczy zaliczenia wszystkich elementów.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II PWK1

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie narzędzie do bajek: 10 godz.

Przygotowanie makiety placu zabaw: 5 godz.

Prowadzenie obserwacji przyrodniczych: 15 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)