Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-1S-MZR]
Semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej [10-1S-MZR] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2016/2017 [2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Adamina Korwin-Szymanowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press. Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. Elbanowska, S. (1983). Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa: WSiP. Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teorie w praktyce. Poznań: Media rodzina. Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Jelinek J.A. (2014). Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2016). Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Tuszyńska, L. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Krzyżewska, J. (2000). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Suwałki: Wyd. AU OMEGA. Kujawiński, J. (red.)(1999). Rozwijanie twórczej aktywności uczniów klas początkowych. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa. Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków: Impuls. Sternberg, R.J. & Spear Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: GWP. Vopel Klaus, W. (2003). Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw. Kielce: Wyd. Jedność. Walter, G (2004). Żywioły w przedszkolu. Seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce. LITERATURA ZAGRANICZNA Słowa kluczowe: outdoor education, adventure education, experiental education, outdoor learning environment, education for sustainable development, early childhood education, preschool learning environment, etc. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej. Nowa podstawa programowa w kontekście holistycznego rozwoju dziecka - omówienie zagadnień. Teorie wspomagające proces uczenia się. Rola nauczyciela i ucznia w ujęciu konstruktywistycznym. Proces edukacyjny, jego monitoring i ewaluacja. Znaczenie środowiska i otoczenia zewnętrznego w holistycznym wspieraniu rozwoju dziecka. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych w praktyce. W terenie - Park Zachodni. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody. Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą. W terenie - Park Szczęśliwicki. Przyroda pod mikroskopem. Obserwacja otaczającego świata jako inwestycja w dziecko. W terenie - Puszcza Kampinoska. Bycie w przyrodzie drogą do zrównoważonego społeczeństwa. Pomoce dydaktyczne. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące Symulacja rozpraw sądowych Zajęcia terenowe Doświadczenia i eksperymenty Obserwacja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność, aktywność i zaangażowanie na zajęciach. 2. Realizacja zadań praktycznych w czasie zajęć oraz wykonanie zadanych prac domowych. 3. Przygotowanie narzędzia oceniającego bajki w kontekście przedstawiania świata przyrody i budowania relacji z przyrodą oraz jego praktyczne wykorzystanie. 4. Prowadzenie obserwacji przyrodniczej i dokumentowanie jej efektów. 5. Przygotowanie makiety placu zabaw. 6. Zaliczenie końcowe dotyczy zaliczenia wszystkich elementów. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II PWK1 Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie narzędzie do bajek: 10 godz. Przygotowanie makiety placu zabaw: 5 godz. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych: 15 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.