Nauka czytania i pisania w przedszkolu i szkole – metodyka [10-1S-NCP]
Semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nauka czytania i pisania w przedszkolu i szkole – metodyka [10-1S-NCP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Awramiuk E., (2006) Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok. Cieszyńska J., (2005) Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków Jaszczyszyn E., (2010) Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętności czytania dzieci sześcioletnich, Białystok. Jurek A., (2012) Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk. Jakubowicz-Bryx A.(2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Bydgoszcz. Nauka czytania w Europie, (2011) red. Delhaxhe Arlette, Isabelle De Coster, Nathalie Baidak, Akvile Motiejunaite, Sogol Noorani, FRSE, Warszawa Żytko, M., (2006) Pisanie - żywy język dziecka, Warszawa |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej. 2. Swoiste i nieswoiste komponenty gotowości do nauki czytania i pisania. 3. Etapy rozwoju umiejętności czytania. 4. Nauka czytania i pisania w elementarzach. 5. Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu i szkole. 6. Język pisany w edukacji przedszkolnej i szkolnej. 7. Sposoby animacji czytelnictwa dziecięcego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy, dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach, obserwacja udziału w dyskusjach problemowych, ocena odpowiedzi pisemnych na pytania testu kompetencji Zagadnienia egzaminacyjne: 1. Komponenty gotowości do czytania i pisania (swoiste i nieswoiste). 2. Etapy rozwoju umiejętności czytania. 3. Metody nauki czytania i pisania (obowiązuje znajomość 3) 4. Pomoce dydaktyczne do nauki czytania i pisania (rola elementarzy). 5. Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu nowej litery. 6. Sposoby animacji czytelnictwa dziecięcego. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa dla III EPW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.