Metody badań pedagogicznych [10-1F-MBP]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metody badań pedagogicznych [10-1F-MBP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Jakimowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia zasadniczo prowadzone w formie ćwiczeń. Jednak scenariusz zajęć obejmuje: - część teoretyczną w formie wykładu z prezentacją komputerową wyświetlaną na ekranie. - prezentację przykładowych zadań badawczych i ich realizacji w formie planu z każdej metody - konstrukcję nowych przykładów zadań i ich realizacji podczas ustnej wymiany zdań ze studentami - pytania problemowe kierowane do grupy ( Pytania typu „Kto powie dlaczego…?; „Kto wskaże przykład…” i krótkie dyskusje nad rozwiązaniem - część ćwiczeniową z wykorzystaniem własnego zestawu ćwiczeń dotyczących planowania badań i metod (typu: „ Sformułuj zadanie obserwacyjne w ramach obserwacji skategoryzowanej, zdefiniuj zmienną, podziel na podzmienne, dobierz wskaźniki do podzmiennych…”. Przykłady tworzone przez poszczególnych studentów lub małe zespoły są następnie odczytywane i krytycznie analizowane przez grupę ze wskazaniem zalet i błędów. Przykłady ćwiczeń: Ćwiczenia w formułowaniu pytań problemowych otwartych i zamkniętych Ćwiczenia z dekompozycji problemu badawczego ćwiczenia z przekształcania pytań w hipotezy Ćwiczenia z doboru metod do określonych problemów badawczych Ćwiczenia z definiowania zmiennych Ćwiczenia w tworzeniu planu obserwacji skategoryzowanej /konstrukcja scheduły obserwacyjnej/ i nieskategoryzowanej Ćwiczenia w konstrukcji skali szacunkowej ciągłej i dyskretnej; Ćwiczenie w konstrukcji kotwic skali Ćwiczenie w planowaniu wywiadu skategoryzowanego oraz wywiadu częściowo kierowanego; ćwiczenia w planowaniu taktyki wywiadu i konstrukcji pytań; Ćwiczenie w planowaniu ankiety; ćwiczenie w konstrukcji formularza ankiety, różne konstrukcje pytań ankietowych Itp… Na tym etapie ocena ma znaczenie wyłącznie dydaktyczne (służy lepszemu zrozumieniu materiału i korekcji popełnionych błędów). Dokonywana wg skali numerycznej 3 stopniowej: + - prawidłowe wykonanie ćwiczenia;± - częściowo prawidłowe wykonanie ćwiczenia - brak wykonanego ćwiczenia. Otrzymane + i- modyfikują ocenę końcową. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II POWZaliczenia na ocenę: 1. obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) 3. zglaszanie prezentacji prac domowych (indywidualnych lub zespołowych) 4.złożenie kompletu wykonanych ćwiczeń na koniec. 5. colloquium w formie testu: Test składa się z kilkunastu pytań zamkniętych /skategoryzowanych/ odnoszących się zakresem do programu zajęć. Pytania testowe dzielą się na 4 kategorie: a. Pytania sprawdzające rozumienie pojęć metodologicznych, typu: „Reaktywność badań to:...” b. Pytania dotyczące klasyfikacji rodzaju i techniki badań, typu: „Wykonano eksperyment (…) Jaką posłużono się techniką? …”) c. Pytania dotyczące klasyfikacji elementów metody, typu „Dane pytanie ankietowe (…) to: …” d. Pytania dotyczące kryteriów ogólnopoznawczych zjawisk, typu: „Wśród wymienionych zjawisk wskaż zjawiska behawioralne…” e. Pytania dotyczące wskazania błędu w planie metody, typu: „Które z wymienionych zjawisk nie może stanowić wskaźnika obserwacyjnego …” |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.