Profilaktyka i metodyka działań wychowawczych [10-4S-PMD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Profilaktyka i metodyka działań wychowawczych [10-4S-PMD1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016 [2015Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Bogumiła Bogacka-Osińska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Cywińska M., Zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu (w:) Borecka-Biernat (red.) Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnym, Kraków 2011. s. 151-165. 2. Koszewska K., Tołwińska-Królikowska E., Szkolny Program wychowawczy. Materiały dla rad pedagogicznych i edukatorów, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2002, s. 5-43. 3. Załącznik do uchwały nr 130/2014 Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2014 roku, Rządowy Program na lata 2014-2016, Bezpieczna i przyjazna szkoła Załącznik do uchwały nr 89/2015 Rady Ministrów z dnia 23.06. 2015 r. Rządowy program wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna +”. 4. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2012, ORE, s. 11-45,52-55,67-78,93-97. 5. Zmarzlik J., (red.) Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole, ORE 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Gaś Z. B. Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja, Lublin 2004. 2. A. Karasowska, Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka, ORE 3. Łobocki M. , Teoria wychowania, Kraków 2007, s. 187-258. 4. UNICEF, Dzieci w Polsce. Dane, liczby, statystyki, Warszawa 2013. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia ogólne dotyczące profilaktyki: przyczyny i znaczenie ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży; pojęcie profilaktyki i prewencji w ujęciu teoretycznym, kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych; rodzaje (poziomy) profilaktyki; strategie profilaktyczne. (3h) Dokumenty prawne mające wpływ na zapobieganie zachowaniom problemowym w szkole z zakresu prawa oświatowego, polityki państwa oraz założenia programu wychowawczego, uregulowanie profilaktyki na poziomie szkoły, zmiany w podejściu w zakresie profilaktyki w szkole. (3h) Konstrukcja programu profilaktycznego, ewaluacja programów profilaktycznych, uwzględnienie perspektywy współczesnych ogólnoludzkich wartości oraz nowych wyzwań w zakresie zapobiegania zachowaniom problemowym. (3h) Zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych w sytuacji konfliktu, dzieci i młodzież jako specyficzna grupa odbiorców działań profilaktycznych. Współodpowiedzialność rodziców w zakresie organizowania pracy profilaktyczno- wychowawczej. (3h) Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie: pojęcie przemocy w rodzinie, podstawowe akty prawne dotyczące zapobiegania przemocy w rodzinie, uwarunkowania przemocy fizycznej wobec dziecka, przemoc wobec dzieci niepełnosprawnych, algorytm postępowania pracownika oświaty w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie. (3h) |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, pogadanka, burza mózgu, dyskusja, praca z książką, ćwiczenia, symulacje,gra dydaktyczna. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć B. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium C. Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć D. Ocena prezentacji multimedialnych dotyczących podstawowych agent krajowych i międzynarodowych zajmujących się profilaktyką zachowań problemowych oraz wybranych programów profilaktycznych |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I ZU/PE-PEK 2 FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu - - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy – przygotowanie się do kolokwium 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 58 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.