Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – metodyka [10-1S-KUS] Semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – metodyka [10-1S-KUS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2014/2015 [2014Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45
sala 6a
Obiekt Czerniakowska jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Emilia Gogacz
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Brazelton, T. B., Sparrow, J. D. (2013). Rozwój dziecka od 0 do 3 lat. Gdańsk: GWP (fragmenty)

• Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo edukacyjne (fragmenty)

• Mikler-Chwastek A. (2009) Samodzielni w przedszkolu, w: Moje dziecko w przedszkolu, (red.) A. Jegier , Gdańsk (fragmenty)

• Mikler-Chwastek A (2012). Co dzień bardziej samodzielne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis (fragmenty)

• Mikler-Chwastek A (2013). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin

• Mikler-Chwastek A (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Uniwersalis

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000) Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa: WSiP (fragmenty)

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i szkole. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków, Wydawca: Centrum edukacji bliżej przedszkola (fragmenty)

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków, Wydawca: Centrum edukacji bliżej przedszkola (fragmenty)

• Kuszak. K (2008). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM (fragmenty)

• Kuszak. K (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań, Oficyna Wydawnicza Garmond (fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

• Franus E. (1975) Sprawdziany rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku życia, Warszawa.

• Olechnowicz H. (1997) Dobre chwile z naszym dzieckiem. Zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru, Warszawa.

Zakres tematów:

• Zajęcia wprowadzające w tematyka samodzielności dziecka w tym kształtowania umiejętności samoobsługowych. Omówienie spraw organizacyjnych i związanych z zaliczeniem przedmiotu

• Charakterystyka rozwoju motorycznego i manualnego dziecka w pierwszym roku życia, w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym

• Kompetencje w zakresie samoobsługi dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym

• Nauczycielska diagnoza czynności samoobsługowych (eksperyment diagnostyczny)

• Analiza wybranych arkuszy służących do oceny rozwoju psychoruchowego dziecka, a także kompetencji w zakresie samoobsługi dzieci dwu i trzyletnich

• Zasady sprzyjające nabywaniu kompetencji samoobsługowych i bariery stojące na drodze rozwoju małego dziecka w tym zakresie

• Wspomaganie rozwoju małych dzieci w nauce samoobsługi, formułowanie i wskazywanie działań naprawczych

• Budowanie relacji i kształtowanie umiejętności współpracy z rodzicami i personelem placówki w aspekcie kształtowania umiejętności samoobsługowych dziecka

• Kolokwium z całości materiału

Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, projekt grupowy, praca z tekstem, sesja plakatowa, burza mózgów, gry i zabawy.

Uwagi:

ćwiczeniowa dla II roku DZ-PEP, EPW, gr. 1

Godziny kontaktowe (ćwiczenia/warsztaty) - 15 h

Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury) - 15h

Przygotowanie do kolokwium - 15h

Przygotowanie diagnozy nauczycielskiej - 15 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)