Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – metodyka [10-1S-KUS]
Semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – metodyka [10-1S-KUS] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2014/2015 [2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Emilia Gogacz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Brazelton, T. B., Sparrow, J. D. (2013). Rozwój dziecka od 0 do 3 lat. Gdańsk: GWP (fragmenty) • Cieszyńska, J., Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo edukacyjne (fragmenty) • Mikler-Chwastek A. (2009) Samodzielni w przedszkolu, w: Moje dziecko w przedszkolu, (red.) A. Jegier , Gdańsk (fragmenty) • Mikler-Chwastek A (2012). Co dzień bardziej samodzielne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis (fragmenty) • Mikler-Chwastek A (2013). Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin • Mikler-Chwastek A (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Uniwersalis • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2000) Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa: WSiP (fragmenty) • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i szkole. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków, Wydawca: Centrum edukacji bliżej przedszkola (fragmenty) • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków, Wydawca: Centrum edukacji bliżej przedszkola (fragmenty) • Kuszak. K (2008). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM (fragmenty) • Kuszak. K (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań, Oficyna Wydawnicza Garmond (fragmenty) • Literatura uzupełniająca: • Franus E. (1975) Sprawdziany rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku życia, Warszawa. • Olechnowicz H. (1997) Dobre chwile z naszym dzieckiem. Zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru, Warszawa. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Zajęcia wprowadzające w tematyka samodzielności dziecka w tym kształtowania umiejętności samoobsługowych. Omówienie spraw organizacyjnych i związanych z zaliczeniem przedmiotu • Charakterystyka rozwoju motorycznego i manualnego dziecka w pierwszym roku życia, w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym • Kompetencje w zakresie samoobsługi dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym • Nauczycielska diagnoza czynności samoobsługowych (eksperyment diagnostyczny) • Analiza wybranych arkuszy służących do oceny rozwoju psychoruchowego dziecka, a także kompetencji w zakresie samoobsługi dzieci dwu i trzyletnich • Zasady sprzyjające nabywaniu kompetencji samoobsługowych i bariery stojące na drodze rozwoju małego dziecka w tym zakresie • Wspomaganie rozwoju małych dzieci w nauce samoobsługi, formułowanie i wskazywanie działań naprawczych • Budowanie relacji i kształtowanie umiejętności współpracy z rodzicami i personelem placówki w aspekcie kształtowania umiejętności samoobsługowych dziecka • Kolokwium z całości materiału |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, projekt grupowy, praca z tekstem, sesja plakatowa, burza mózgów, gry i zabawy. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczeniowa dla II roku DZ-PEP, EPW, gr. 1 Godziny kontaktowe (ćwiczenia/warsztaty) - 15 h Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury) - 15h Przygotowanie do kolokwium - 15h Przygotowanie diagnozy nauczycielskiej - 15 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.