Warsztat pracy z grupą - podstawy socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-WPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy z grupą - podstawy socjoterapii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: - analiza materiałów dydaktycznych udostępnionych przez wykładowcę - 10h - przygotowanie warsztatu socjoterapeutycznego (analiza literatury, przygotowanie konspektu, przygotowanie materiałów dydaktycznych ) - 15h - przeprowadzenie warsztatu dydaktycznego - 2h Weryfikacja efektów uczenia się: Wiedza: weryfikacja wiedzy teoretycznej za pomocą dyskusji grupowej analiza konspektu warsztatu socjoterapeutycznego Umiejętności przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu socjoterapeutycznego Kompetencje analiza pracy własnej podczas warsztatu |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. Metody pracy z grupą w socjoterapii. Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy. Kontrakt grupowy. Role grupowe. Dynamika grupy socjoterapeutycznej. Przykładowe zajęcia socjoterapeutyczne – programy zajęć. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy. |
Literatura: |
Lasota, A., & Franczyk, J. L. (Red.). (2015). Socjoterapia dzieci i młodzieży: Diagnoza i metody pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak. Jankowiak, B. (Red.). (2016). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM. Grudziewska, E. (Red.). (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: Programy zajęć. Difin. Szczepanik, R., & Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem i młodzieżą. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Wysocka, E. (2017). Diagnoza w resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bocian-Waszkiewicz, B. (2016). Socjoterapia jako metoda pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 16(9), 145–165. Szczepanik, R. (2015). Rola socjoterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym. Pedagogika Społeczna, 55(1), 123–138. Kowalski, P. (2018). Efektywność socjoterapii w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Resocjalizacja Polska, 15, 89–102. Nowak, M. (2019). Socjoterapia jako forma wsparcia dla dzieci z zaburzeniami zachowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 584(9), 35–44. Zielińska, A. (2020). Wykorzystanie socjoterapii w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Pedagogika Rodziny, 10(2), 67–80.. Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą sposobów zapobiegania demoralizacji dzieci i młodzieży oraz zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży; posiada szeroką wiedzę na temat małych struktur grupowych i ich przemian oraz na temat relacji w grupie, a także zna podejście socjoterapeutyczne; ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w grupie; ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań w zakresie socjoterapii; Umiejętności potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz zagrożoną niedostosowaniem społecznym; potrafi analizować różne obszary rzeczywistości pedagogicznej ze względu na sformułowane cele i zadania diagnozy psychopedagogicznej; wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zinterpretować zjawisko społeczne i/lub zidentyfikować problem o charakterze pedagogicznym; potrafi wybrać i zastosować adekwatne metody i techniki w pracy socjoterapeutycznej; potrafi posługiwać się w praktyce różnymi kategoriami ocen diagnostycznych z użyciem różnych kryteriów diagnostycznych; potrafi samodzielnie poprowadzić zajęcia socjoterapeutyczne; potrafi się poprawnie komunikować z grupą; Kompetencje społeczne odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych; jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki lub pomocy; odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, będąc przekonanym o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu socjoterapeutycznego oraz ewaluacja pracy studenta |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Lidia Mirecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium/warsztaty - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Nakład pracy studenta: - analiza materiałów dydaktycznych udostępnionych przez wykładowcę - 10h - przygotowanie warsztatu socjoterapeutycznego (analiza literatury, przygotowanie konspektu, przygotowanie materiałów dydaktycznych ) - 15h - przeprowadzenie warsztatu dydaktycznego - 2h Weryfikacja efektów uczenia się: Wiedza: weryfikacja wiedzy teoretycznej za pomocą dyskusji grupowej analiza konspektu warsztatu socjoterapeutycznego Umiejętności przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu socjoterapeutycznego Kompetencje analiza pracy własnej podczas warsztatu |
|
Pełny opis: |
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. Metody pracy z grupą w socjoterapii. Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy. Kontrakt grupowy. Role grupowe. Dynamika grupy socjoterapeutycznej. Przykładowe zajęcia socjoterapeutyczne – programy zajęć. Style kierowania grupą, ład i dyscyplina w grupie, integracja grupy. |
|
Literatura: |
Lasota, A., & Franczyk, J. L. (Red.). (2015). Socjoterapia dzieci i młodzieży: Diagnoza i metody pracy. Wydawnictwo Akademickie Żak. Jankowiak, B. (Red.). (2016). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM. Grudziewska, E. (Red.). (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: Programy zajęć. Difin. Szczepanik, R., & Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem i młodzieżą. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Wysocka, E. (2017). Diagnoza w resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN. Bocian-Waszkiewicz, B. (2016). Socjoterapia jako metoda pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 16(9), 145–165. Szczepanik, R. (2015). Rola socjoterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym. Pedagogika Społeczna, 55(1), 123–138. Kowalski, P. (2018). Efektywność socjoterapii w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Resocjalizacja Polska, 15, 89–102. Nowak, M. (2019). Socjoterapia jako forma wsparcia dla dzieci z zaburzeniami zachowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 584(9), 35–44. Zielińska, A. (2020). Wykorzystanie socjoterapii w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Pedagogika Rodziny, 10(2), 67–80.. Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.