Tutoring i portfolio - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-TP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tutoring i portfolio - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu. Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio. Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu. Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma wiedzę w wybranych obszarach nauk społecznych pozwalającą na budowanie indywidualnego program rozwoju związanego z rozwojem kompetencji praktycznych oraz związanych z działalnością naukową (w tym badawczą) oraz pisarstwem akademickim; ma wiedzę na temat metody tutoringu oraz metod gromadzenia i dokumentowania osiągania efektów kształcenia; ma pogłębioną wiedzą na temat swojego rozwoju w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym; Umiejętności potrafi kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczną i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania, budować i rozwijać swój kapitał intelektualny i społeczny; jest refleksyjnym praktykiem; Kompetencje społeczne jest gotów do samooceny w zakresie osiąganych efektów kształcenia oraz do przyjmowania informacji zwrotnej na temat własnej działalności i wytworów własnej pracy; |
Metody i kryteria oceniania: |
portfolio, plan rozwojowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas rozmowy grupowej. - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kierowania rozwojem własnym, w tym rozumienia treści i zasadności podejmowanych działań o charakterze rozwojowym, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas analizy planów rozwojowych, złożonego sprawozdania oraz efektywności i jakości uzupełniania portfolio, weryfikowanego na ostatnich zajęciach (portfolio jest własnością studenta). - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą dyskusji oraz w oparciu o postępy w deklarowanych celach rozwoju. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz informacji zwrotnej w trakcie realizacji postawionych sobie celów edukacyjno-zawodowych, objawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu. Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio. Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu. Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych. |
|
Literatura: |
Dalszy dobór literatury uzależniony jest od podejmowanego tematu oraz planu rozwoju własnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas rozmowy grupowej. - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kierowania rozwojem własnym, w tym rozumienia treści i zasadności podejmowanych działań o charakterze rozwojowym, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas analizy planów rozwojowych, złożonego sprawozdania oraz efektywności i jakości uzupełniania portfolio, weryfikowanego na ostatnich zajęciach (portfolio jest własnością studenta). - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą dyskusji oraz w oparciu o postępy w deklarowanych celach rozwoju. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz informacji zwrotnej w trakcie realizacji postawionych sobie celów edukacyjno-zawodowych, objawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu. Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio. Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu. Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych. |
|
Literatura: |
• Bałachowicz Józefa, Rowicka Agnieszka (red.): Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013. • Baranowska Aneta: Tutoring rówieśniczy. "Wychowawca" 2015, nr 10, s. 31-33 • Brzezińska Anna I., Appelt Karolina: Tutoring nauczycielski - tutoring rówieśniczy. Aspekty etyczne. "Forum Oświatowe" 2013, nr 2, s. 13-29 • Drozd Ewa, Zembrzuska Agnieszka: School Tutoring as a Concept and a Support Method in Student's Development. „Forum Oświatowe” 2013, nr 2, s. 167-175 • Fijałkowski Adam: Z dziejów myślenia o tutoringu. Krótki zarys historii indywidualnego kształcenia i wychowania. "Kwartalnik Pedagogiczny" 2009, nr 2, s. 5-33 • Pereświet-Sołtan Anetta: Tutoring jako ważny obszar uczenia się dorosłych. "Edukacja Dorosłych" 2011, nr 2, s. 137-15 • Sarnat-Ciastko Adrianna: Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin, 2015 • Sitko Maria: Tutoring szansą dla systemu edukacji. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, nr 4, s. 27-32 |
|
Uwagi: |
Warsztat, dyskusja grupowa i indywidualna.. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 9, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć, w tym przygotowanie planu rozwojowego i weryfikacja postępów realizacji planu rozwojowego: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaprezentowania indywidualnego planu rozwojowego: 10, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie i realizację działań związanych z realizacją planu rozwojowego: 20, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 59 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
1. WIEDZA Ocena wiedzy na podstawie: - udziału w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - przygotowanej pigułki wiedzy dotyczącej tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej; - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej zjawiska pedagogicznego; - jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w rozmowie ewaluacyjnej 2. UMIEJĘTNOŚCI Ocena umiejętności na podstawie: - jakości i poziomu merytorycznego grupowej dyskusji dt. planów rozwojowych - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej - jakości przygotowanego przez studentów portfolio (portfolio jest własnością studenta) 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena kompetencji społecznych na podstawie: - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego portfolio; - jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wybór tutora, poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy. 2. Specyfika tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej. Refleksja nad poziomem własnych kompetencji pedagogicznych niezbędnych w zawodzie wykonywanym w przyszłości jako punkt wyjścia do konstruowania celów planu rozwojowego realizowanego podczas 4 semestrów tutoringu. 3. Konstruowanie planu rozwoju pedagogicznego. 4. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi (1/2 grupy) 5. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi-połowa grupy. 6. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń (1/2 grupy). 7. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń (1/2 grupy). 8. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
W związku ze specyfiką zajęć, studenci samodzielnie wyszukują literaturę niezbędną do przygotowania pigułki wiedzy oraz charakterystyki wyzwania pedagogicznego i sposobów ustosunkowywania się wobec niego. . Prowadzący zapewniają studentom doradztwo w zakresie doboru literatury adekwatnie do potrzeb rozwojowych studentów. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (przygotowanie pigułki wiedzy oraz prezentacji wyzwania pedagogicznego): 8 Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 23 Przygotowanie portfolio: 10 Udział w rozmowie ewaluacyjnej: 1 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 57, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
1. WIEDZA Ocena wiedzy na podstawie: - udziału w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - przygotowanej pigułki wiedzy dotyczącej tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej; - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej zjawiska pedagogicznego; - jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w rozmowie ewaluacyjnej 2. UMIEJĘTNOŚCI Ocena umiejętności na podstawie: - jakości i poziomu merytorycznego grupowej dyskusji dt. planów rozwojowych - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej - jakości przygotowanego przez studentów portfolio (portfolio jest własnością studenta) 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena kompetencji społecznych na podstawie: - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego; - jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego portfolio; - jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Specyfika tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej. Diagnoza własnych kompetencji pedagogicznych i konstruowanie planu rozwojowego. 2. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi 3. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń |
|
Literatura: |
W związku ze specyfiką zajęć, studenci samodzielnie wyszukują literaturę niezbędną do przygotowania pigułki wiedzy oraz charakterystyki wyzwania pedagogicznego i sposobów ustosunkowywania się wobec niego. . Prowadzący zapewniają studentom doradztwo w zakresie doboru literatury adekwatnie do potrzeb rozwojowych studentów. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS liczba godzin kontaktowych: 9 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (przygotowanie pigułki wiedzy oraz prezentacji wyzwania pedagogicznego): 8 Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 25 Przygotowanie portfolio: 10 Udział w rozmowie ewaluacyjnej: 1 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 53, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak, Edyta Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Poszczególne efekty uczenia są weryfikowane poprzez ocenę: WIEDZA - jakości odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne obecne w trakcie dyskusji grupowej na zajęciach. W odniesieniu do problematyki istoty tutoringu, roli autorefleksji oraz celów i priorytetów autorozwoju. UMIEJĘTNOŚCI - jakości odpowiedzi na pytania problemowe obecne podczas projektowania planów rozwojowych przez studenta; jakości zaprezentowania oraz refleksji, nad przebiegiem wybranej historii indywidualnych przypadków oddziaływań tutorskich; - jakości przygotowanej dokumentacji osiągniętych celów rozwojowych w postaci portfolio. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - deklarowanego poziomu rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz refleksji nad otrzymywaną odpowiedzą zwrotną w trakcie projektowania i realizacji postawionych sobie celów rozwojowych; poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: • Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu. • Istota samorozwoju. Autorefleksja oraz budowanie indywidualnego programu rozwoju związanego z rozwojem kompetencji praktycznych w tym z działalnością naukową. • Analiza doświadczeń oddziaływań tutorskich w oparciu o historie indywidualnych przypadków. • Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio. Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu. |
|
Literatura: |
• Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls. • Karpińska-Musiał B., Panońko, M., (2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer. • Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: pogadanka, praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów. liczba godzin kontaktowych: 9 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 25 Przygotowanie portfolio: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 54, co odpowiada 2 punktom ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.