Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tutoring i portfolio - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-TP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tutoring i portfolio - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu.

Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio.

Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu.

Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma wiedzę w wybranych obszarach nauk społecznych pozwalającą na budowanie indywidualnego program rozwoju związanego z rozwojem kompetencji praktycznych oraz związanych z działalnością naukową (w tym badawczą) oraz pisarstwem akademickim;

ma wiedzę na temat metody tutoringu oraz metod gromadzenia i dokumentowania osiągania efektów kształcenia;

ma pogłębioną wiedzą na temat swojego rozwoju w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym;

Umiejętności

potrafi kierować własnym rozwojem, zdobywać wiedzę teoretyczną i praktyczną, refleksyjnie oceniać siebie i swoje działania, budować i rozwijać swój kapitał intelektualny i społeczny;

jest refleksyjnym praktykiem;

Kompetencje społeczne

jest gotów do samooceny w zakresie osiąganych efektów kształcenia oraz do przyjmowania informacji zwrotnej na temat własnej działalności i wytworów własnej pracy;

Metody i kryteria oceniania:

portfolio, plan rozwojowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

1. WIEDZA

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas rozmowy grupowej.

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

2. UMIEJĘTNOŚCI

- ocena umiejętności kierowania rozwojem własnym, w tym rozumienia treści i zasadności podejmowanych działań o charakterze rozwojowym, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas analizy planów rozwojowych, złożonego sprawozdania oraz efektywności i jakości uzupełniania portfolio, weryfikowanego na ostatnich zajęciach (portfolio jest własnością studenta).

- ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą dyskusji oraz w oparciu o postępy w deklarowanych celach rozwoju.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz informacji zwrotnej w trakcie realizacji postawionych sobie celów edukacyjno-zawodowych, objawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu.

Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio.

Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu.

Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych.

Literatura:

Dalszy dobór literatury uzależniony jest od podejmowanego tematu oraz planu rozwoju własnego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Jarosław Korczak, Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

1. WIEDZA

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas rozmowy grupowej.

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

2. UMIEJĘTNOŚCI

- ocena umiejętności kierowania rozwojem własnym, w tym rozumienia treści i zasadności podejmowanych działań o charakterze rozwojowym, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas analizy planów rozwojowych, złożonego sprawozdania oraz efektywności i jakości uzupełniania portfolio, weryfikowanego na ostatnich zajęciach (portfolio jest własnością studenta).

- ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą dyskusji oraz w oparciu o postępy w deklarowanych celach rozwoju.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz informacji zwrotnej w trakcie realizacji postawionych sobie celów edukacyjno-zawodowych, objawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu.

Samorozwój w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym. Uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii i sądów opartych na wiedzy, badaniach naukowych i innych rzeczowych argumentach związanych z wiedzą z obszaru pedagogiki. Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio.

Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu.

Znaczenie autorefleksji i samorozwoju: identyfikowanie zasobów własnych.

Literatura:

• Bałachowicz Józefa, Rowicka Agnieszka (red.): Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013.

• Baranowska Aneta: Tutoring rówieśniczy. "Wychowawca" 2015, nr 10, s. 31-33

• Brzezińska Anna I., Appelt Karolina: Tutoring nauczycielski - tutoring rówieśniczy. Aspekty etyczne. "Forum Oświatowe" 2013, nr 2, s. 13-29

• Drozd Ewa, Zembrzuska Agnieszka: School Tutoring as a Concept and a Support Method in Student's Development. „Forum Oświatowe” 2013, nr 2, s. 167-175

• Fijałkowski Adam: Z dziejów myślenia o tutoringu. Krótki zarys historii indywidualnego kształcenia i wychowania. "Kwartalnik Pedagogiczny" 2009, nr 2, s. 5-33

• Pereświet-Sołtan Anetta: Tutoring jako ważny obszar uczenia się dorosłych. "Edukacja Dorosłych" 2011, nr 2, s. 137-15

• Sarnat-Ciastko Adrianna: Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin, 2015

• Sitko Maria: Tutoring szansą dla systemu edukacji. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, nr 4, s. 27-32

Uwagi:

Warsztat, dyskusja grupowa i indywidualna..

NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj.

liczba godzin kontaktowych: 9,

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć, w tym przygotowanie planu rozwojowego i weryfikacja postępów realizacji planu rozwojowego: 20,

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaprezentowania indywidualnego planu rozwojowego: 10,

liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie i realizację działań związanych z realizacją planu rozwojowego: 20,

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 59 ,

(z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

1. WIEDZA

Ocena wiedzy na podstawie:

- udziału w dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- przygotowanej pigułki wiedzy dotyczącej tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej;

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej zjawiska pedagogicznego;

- jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w rozmowie ewaluacyjnej

2. UMIEJĘTNOŚCI

Ocena umiejętności na podstawie:

- jakości i poziomu merytorycznego grupowej dyskusji dt. planów rozwojowych

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej

- jakości przygotowanego przez studentów portfolio (portfolio jest własnością studenta)

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego portfolio;

- jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Wybór tutora, poznanie grupy, przedstawienie założeń ćwiczeń i kryteriów ich zaliczenia. Ustalenie zasad współpracy.

2. Specyfika tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej. Refleksja nad poziomem własnych kompetencji pedagogicznych niezbędnych w zawodzie wykonywanym w przyszłości jako punkt wyjścia do konstruowania celów planu rozwojowego realizowanego podczas 4 semestrów tutoringu.

3. Konstruowanie planu rozwoju pedagogicznego.

4. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi (1/2 grupy)

5. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi-połowa grupy.

6. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń (1/2 grupy).

7. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń (1/2 grupy).

8. Podsumowanie.

Literatura:

W związku ze specyfiką zajęć, studenci samodzielnie wyszukują literaturę niezbędną do przygotowania pigułki wiedzy oraz charakterystyki wyzwania pedagogicznego i sposobów ustosunkowywania się wobec niego. .

Prowadzący zapewniają studentom doradztwo w zakresie doboru literatury adekwatnie do potrzeb rozwojowych studentów.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (przygotowanie pigułki wiedzy oraz prezentacji wyzwania pedagogicznego): 8

Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 23

Przygotowanie portfolio: 10

Udział w rozmowie ewaluacyjnej: 1

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 57, co odpowiada 2 punktom ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

1. WIEDZA

Ocena wiedzy na podstawie:

- udziału w dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- przygotowanej pigułki wiedzy dotyczącej tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej;

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego prezentacji dotyczącej zjawiska pedagogicznego;

- jakości i poziomu merytorycznego uczestnictwa w rozmowie ewaluacyjnej

2. UMIEJĘTNOŚCI

Ocena umiejętności na podstawie:

- jakości i poziomu merytorycznego grupowej dyskusji dt. planów rozwojowych

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej

- jakości przygotowanego przez studentów portfolio (portfolio jest własnością studenta)

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego planu rozwojowego;

- jakości i poziomu merytorycznego przygotowanego portfolio;

- jakości i poziomu merytorycznego rozmowy ewaluacyjnej

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne. Specyfika tutoringu jako strategii edukacji spersonalizowanej. Diagnoza własnych kompetencji pedagogicznych i konstruowanie planu rozwojowego.

2. Prezentacja skonstruowanych planów rozwoju pedagogicznego i grupowa refleksja nad nimi

3. Wyzwania pracy pedagogicznej – forum wymiany doświadczeń

Literatura:

W związku ze specyfiką zajęć, studenci samodzielnie wyszukują literaturę niezbędną do przygotowania pigułki wiedzy oraz charakterystyki wyzwania pedagogicznego i sposobów ustosunkowywania się wobec niego. .

Prowadzący zapewniają studentom doradztwo w zakresie doboru literatury adekwatnie do potrzeb rozwojowych studentów.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 9

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (przygotowanie pigułki wiedzy oraz prezentacji wyzwania pedagogicznego): 8

Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 25

Przygotowanie portfolio: 10

Udział w rozmowie ewaluacyjnej: 1

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 53, co odpowiada 2 punktom ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Korczak
Prowadzący grup: Jarosław Korczak, Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Poszczególne efekty uczenia są weryfikowane poprzez ocenę:

WIEDZA - jakości odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne obecne w trakcie dyskusji grupowej na zajęciach. W odniesieniu do problematyki istoty tutoringu, roli autorefleksji oraz celów i priorytetów autorozwoju.

UMIEJĘTNOŚCI - jakości odpowiedzi na pytania problemowe obecne podczas projektowania planów rozwojowych przez studenta; jakości zaprezentowania oraz refleksji, nad przebiegiem wybranej historii indywidualnych przypadków oddziaływań tutorskich; - jakości przygotowanej dokumentacji osiągniętych celów rozwojowych w postaci portfolio.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - deklarowanego poziomu rozumienia wagi umiejętności samooceny oraz refleksji nad otrzymywaną odpowiedzą zwrotną w trakcie projektowania i realizacji postawionych sobie celów rozwojowych; poziomu i jakości uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

• Tutoring jako paradygmat spersonalizowanej edukacji. Podłoże historyczne, terminologia, cele i wartości tutoringu.

• Istota samorozwoju. Autorefleksja oraz budowanie indywidualnego programu rozwoju związanego z rozwojem kompetencji praktycznych w tym z działalnością naukową.

• Analiza doświadczeń oddziaływań tutorskich w oparciu o historie indywidualnych przypadków.

• Dokumentacja osiąganych efektów kształcenia pod postacią portfolio.

Uczestnik studiów będzie miał możliwość wyboru tutora, z którym opracuje zindywidualizowany program tutoringu.

Literatura:

• Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls.

• Karpińska-Musiał B., Panońko, M., (2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer.

• Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: pogadanka, praca własna, metoda problemowa, realizacja zadań, dyskusja, burza mózgów.

liczba godzin kontaktowych: 9

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10

Przygotowanie i realizacja planu rozwojowego oraz jego konsultowanie z prowadzącą/prowadzącym: 25

Przygotowanie portfolio: 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 54, co odpowiada 2 punktom ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)