Pedagogika społeczna - między tradycją i współczesnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-PST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna - między tradycją i współczesnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wychowanie, kultura, partycypacja a środowisko. Środowisko wychowania a aktywny, kreatywny podmiot (jednostka lub grupa); społeczno-ekologiczne modele rozwoju i życia człowieka; społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej; pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna; koncepcje aktywizacji, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy); wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy – globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk (jej przedmiotowych metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi); zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki społecznej; zna różne koncepcje i modele związane z teorią praktyką społeczno-pedagogiczną; posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowościach nią rządzących; ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych (środowisk) i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki; rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; Umiejętności potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych; potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej z pedagogiki społecznej, zinterpretować te zjawiska; potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; Kompetencje społeczne docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
LAB
N WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Anna Kasten, Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca semestralna: 1000 słów, przesłana za pośrednictwem TEAMS zadania + w niektórych przypadkach dyskusja tez. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1: Tradycja: geneza pedagogiki społecznej (koncepcja człowieka, aktywności, podmiotowości, środowiska niewidzialnego, kultury) ćwiczenia - H. Radlińska - czytanie i dyskusja wybranych tekstów: jak szukać i rozwijać siły ludzkie i społeczne? WYKŁAD 2: „Melioracja” koncepcja pracy pedagoga społecznego – ku politycznemu wymiarowi pedagogiki - pedagogika emancypacyjna ćwiczenia - czytanie Paulo Freire'go WYKŁAD 3: Współczesne globalne wyzwania: „nadzieja” a zmiana klimatyczna, nierówności społeczne, migracja itd. ćwiczenia - czytanie wybrenych tesktów |
|
Literatura: |
Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Theiss, W. (1997). Radlińska. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (1995). Pedagogika społeczna a polityka. Forum Oświatowe, (1–2). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykłady interaktywne, Flipped classes, pisanie refleksji, dyskusje grupowe Narzędzia: prezentacje multimedialne, TEAMS, SLIDO, FEEDBACK FRUITS. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 18 godzin kontaktowych 20 godzin lektura tekstów, przygotowanie refleksji 20 godzin przygotowanie pracy semestralnej 58 h. = 3ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca semestralna: 1000 słów, przesłana za pośrednictwem TEAMS Kryteria oceny wg matrycy. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1: Tradycja: geneza pedagogiki społecznej (koncepcja człowieka, aktywności, podmiotowości, środowiska niewidzialnego, kultury) ćwiczenia - H. Radlińska - czytanie i dyskusja wybranych tekstów: jak szukać i rozwijać siły ludzkie i społeczne? WYKŁAD 2: „Melioracja” koncepcja pracy pedagoga społecznego – ku politycznemu wymiarowi pedagogiki - pedagogika emancypacyjna ćwiczenia - czytanie Paulo Freire'go WYKŁAD 3: Współczesne globalne wyzwania: „nadzieja” a zmiana klimatyczna, nierówności społeczne, migracja itd. ćwiczenia - czytanie wybrenych tesktów |
|
Literatura: |
Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o. Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum. Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich. Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.” Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Theiss, W. (1997). Radlińska. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (1995). Pedagogika społeczna a polityka. Forum Oświatowe, (1–2). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykłady interaktywne, Flipped classes, pisanie refleksji, dyskusje grupowe Narzędzia: prezentacje multimedialne, TEAMS, SLIDO, FEEDBACK FRUITS. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 18 godzin kontaktowych 20 godzin lektura tekstów, przygotowanie refleksji 20 godzin przygotowanie pracy semestralnej 58 h. = 3ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.