Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna - między tradycją i współczesnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-PST
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna - między tradycją i współczesnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wychowanie, kultura, partycypacja a środowisko. Środowisko wychowania a aktywny, kreatywny podmiot (jednostka lub grupa); społeczno-ekologiczne modele rozwoju i życia człowieka; społeczno-polityczne strategie pedagogiki społecznej; pedagogika społeczna a pedagogika emancypacyjna; koncepcje aktywizacji, obywatelstwa, demokracji (cyrkulacja władzy); wybrane zjawiska, procesy społeczne, dyskursy – globalizacja, neokolonializm, psychologizacja, kultura terapeutyczna, indywidualizacja, sekularyzacja, nowe oblicza kapitalizmu, neoliberalizm, postdemokracja i in., jako wyzwania pedagogiki społecznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk (jej przedmiotowych metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi);

zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki społecznej; zna różne koncepcje i modele związane z teorią praktyką społeczno-pedagogiczną;

posiada szeroką wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowościach nią rządzących;

ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych (środowisk) i ich przemianach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych;

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki;

rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;

Umiejętności

potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;

potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej z pedagogiki społecznej, zinterpretować te zjawiska;

potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;

Kompetencje społeczne

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Anna Kasten, Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca semestralna: 1000 słów, przesłana za pośrednictwem TEAMS zadania + w niektórych przypadkach dyskusja tez.

Pełny opis:

WYKŁAD 1:

Tradycja: geneza pedagogiki społecznej (koncepcja człowieka, aktywności, podmiotowości, środowiska niewidzialnego, kultury)

ćwiczenia - H. Radlińska - czytanie i dyskusja wybranych tekstów: jak szukać i rozwijać siły ludzkie i społeczne?

WYKŁAD 2:

„Melioracja” koncepcja pracy pedagoga społecznego – ku politycznemu wymiarowi pedagogiki - pedagogika emancypacyjna

ćwiczenia - czytanie Paulo Freire'go

WYKŁAD 3:

Współczesne globalne wyzwania: „nadzieja” a zmiana klimatyczna, nierówności społeczne, migracja itd.

ćwiczenia - czytanie wybrenych tesktów

Literatura:

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Theiss, W. (1997). Radlińska. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (1995). Pedagogika społeczna a polityka. Forum Oświatowe, (1–2).

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykłady interaktywne, Flipped classes, pisanie refleksji, dyskusje grupowe

Narzędzia: prezentacje multimedialne, TEAMS, SLIDO, FEEDBACK FRUITS.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

18 godzin kontaktowych

20 godzin lektura tekstów, przygotowanie refleksji

20 godzin przygotowanie pracy semestralnej

58 h. = 3ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aB3DDw12x66dfB7X2TLjUfTWJjAM7UzGvYc8ELRGVBrw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3ee7c99-6eb5-48bb-ab15-841008e5cd1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca semestralna: 1000 słów, przesłana za pośrednictwem TEAMS

Kryteria oceny wg matrycy.

Pełny opis:

WYKŁAD 1:

Tradycja: geneza pedagogiki społecznej (koncepcja człowieka, aktywności, podmiotowości, środowiska niewidzialnego, kultury)

ćwiczenia - H. Radlińska - czytanie i dyskusja wybranych tekstów: jak szukać i rozwijać siły ludzkie i społeczne?

WYKŁAD 2:

„Melioracja” koncepcja pracy pedagoga społecznego – ku politycznemu wymiarowi pedagogiki - pedagogika emancypacyjna

ćwiczenia - czytanie Paulo Freire'go

WYKŁAD 3:

Współczesne globalne wyzwania: „nadzieja” a zmiana klimatyczna, nierówności społeczne, migracja itd.

ćwiczenia - czytanie wybrenych tesktów

Literatura:

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Polityka Sp. z o.o.

Freire, P., & Giroux, H. A. (2010). Edukacja, polityka, i ideologia. In H. A. Giroux & L. Witkowski (Eds.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (pp. 185–199). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”

Freire, P. (2005). Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.

Radlińska, H. (1961). Wychowanie Narodowe. In H. Radlińska (Ed.), Pedagogika Społeczna (pp. 3–20). Wrocław, Warszawa, Kraków: Załad Narodowy im. Ossolińskich.

Radlińska, H. (1997). Postawa wychowawcy wobec środowiska społecznego. In W. Theiss (Ed.), Radlińska (pp. 156–177). Wydawnictwo “Żak.”

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Theiss, W. (1997). Radlińska. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska, M. (2015). Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze: (szkic o książce L. Witkowskiego, “Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej...”, Of.Wyd. Impuls, Kraków 2014). Studia z Teorii Wychowania.

Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (1995). Pedagogika społeczna a polityka. Forum Oświatowe, (1–2).

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykłady interaktywne, Flipped classes, pisanie refleksji, dyskusje grupowe

Narzędzia: prezentacje multimedialne, TEAMS, SLIDO, FEEDBACK FRUITS.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

18 godzin kontaktowych

20 godzin lektura tekstów, przygotowanie refleksji

20 godzin przygotowanie pracy semestralnej

58 h. = 3ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)