Problemy społeczne w wymiarze strukturalnym i indywidualnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-PSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy społeczne w wymiarze strukturalnym i indywidualnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy; rozumie instytucjonalne ramy pracy pedagogów w rozmaitych kontekstach organizacyjnych; Umiejętności potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz socjologii i polityki społecznej w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych; potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych; potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska; Kompetencje społeczne jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
N WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach: 20 %; obecność na zajęciach: 20 %; test końcowy: 60% Zaliczenie kart pracy wykonywanych w małych zespołach podczas zajęć i w formie prac domowych |
|
Pełny opis: |
Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann). Nowe tendencje: spory o sens dewiacji w społeczeństwach współczesnych: teza o ‘śmierci dewiacji’, zwrot w kierunku medykalizacji problemów społecznych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Emile Durkheim: Zasady metody socjologicznej, Warszawa, PWN 1968; rozdz. III, Zasady rozróżniania faktów normalnych i patologicznych, str. 77 - 108; Kazimierz W. Frieske: Teoretyczne opcje socjologii problemów społecznych; w: Socjologia problemów społecznych. Teorie i rzeczywistość.Ossolineum 1987, str. 99 - 136; Uzupełniająca: Iwona Zielińska: Panika moralna, Nomos 2015, s. 17-107; C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007 P.L. Berger, T. Luckmann: Społeczne tworzenie rzeczywistości; PWN 2010 |
|
Uwagi: |
Wykład + prezentacje .ppt, (dostępne dla studentów), elementy konwersatorium Ćwiczenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platform Padlet/Mentimeter/Jamboard. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 18h Lektura tekstów - 20h Przygotowanie prac domowych - 20h Przygotowanie do sprawdzianu 15h 73h - 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.