Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy społeczne w wymiarze strukturalnym i indywidualnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-PSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy społeczne w wymiarze strukturalnym i indywidualnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann).

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy;

rozumie instytucjonalne ramy pracy pedagogów w rozmaitych kontekstach organizacyjnych;

Umiejętności

potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz socjologii i polityki społecznej w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych;

potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;

potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych, oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;

Kompetencje społeczne

jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Kazimierz Frieske
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach: 20 %; obecność na zajęciach: 20 %; test końcowy: 60%

Zaliczenie kart pracy wykonywanych w małych zespołach podczas zajęć i w formie prac domowych

Pełny opis:

Rozumienie pojęcia: problem społeczny; Klasyczne koncepcje problemów społecznych; Co społecznego jest w problemach społecznych?; Problemy społeczne jako zakłócenia porządku społecznego; Jawne i ukryte (latentne) problemy społeczne; Socjologiczna i publiczna wersja problemów społecznych; Dwa relatywizmy: „naturalna historia problemów społecznych” (Fuller, Blumer), konstruowanie problemów społecznych (Spector i Kitsuse); Problemy społeczne i „czwarta władza” - koncepcja „paniki moralnej”; Problemy społeczne w procesie instytucjonalizacji (Berger i Luckmann). Nowe tendencje: spory o sens dewiacji w społeczeństwach współczesnych: teza o ‘śmierci dewiacji’, zwrot w kierunku medykalizacji problemów społecznych.

Literatura:

Obowiązkowa: Emile Durkheim: Zasady metody socjologicznej, Warszawa, PWN 1968; rozdz. III, Zasady rozróżniania faktów normalnych i patologicznych, str. 77 - 108; Kazimierz W. Frieske: Teoretyczne opcje socjologii problemów społecznych; w: Socjologia problemów społecznych. Teorie i rzeczywistość.Ossolineum 1987, str. 99 - 136; Uzupełniająca: Iwona Zielińska: Panika moralna, Nomos 2015, s. 17-107; C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007 P.L. Berger, T. Luckmann: Społeczne tworzenie rzeczywistości; PWN 2010

Uwagi:

Wykład + prezentacje .ppt, (dostępne dla studentów), elementy konwersatorium

Ćwiczenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platform Padlet/Mentimeter/Jamboard.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 18h

Lektura tekstów - 20h

Przygotowanie prac domowych - 20h

Przygotowanie do sprawdzianu 15h

73h - 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)