Pedagogika młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-PEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika młodzieży |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika młodzieży jako subdyscyplina pedagogiczna; młodzież – konceptualizacja pojęcia; zadania młodości: wyzwania rozwojowe okresu adolescencji; kult młodości – analiza zjawiska; kontrowersje wokół młodzieży jako kategorii pokoleniowej: różne pokolenia młodzieży; młodzież jako podmiot zmian społecznych; młodzież jako przedmiot badań pedagogicznych: zróżnicowane obszary badań nad młodzieżą; młodzież dziś - analiza problematyki związanej z funkcjonowaniem we współczesnym świecie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna na poziomie rozszerzonym terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki, w tym pedagogiki młodzieży oraz najważniejsze koncepcje teoretyczne w tym zakresie; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju w okresie nastoletniości w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym oraz kulturowym; ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (w tym dylematów etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy; Umiejętności wykorzystując wiedzę teoretyczną z pedagogiki i innych dyscyplin z nią powiązanych, potrafi zidentyfikować i opisać problem o charakterze pedagogicznym; potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - aktywny udział na zajęciach, - przygotowanie pracy zaliczeniowej lub rozmowa na tematy realizowane na zajęciach, - frekwencja. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Młodzież jako kategoria analityczna w badaniach pedagogicznych oraz pedagogika młodzieży jako nowa subdyscyplina nauk pedagogicznych. - Różne koncepcje i dyskursy o młodzieży i młodości. - Uczestnictwo młodzieży w ważnych obszarach życia społecznego, np.: w edukacji, w kulturze, w sferze publicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Bauman Z., Leoncini T. (2018). Płynne pokolenie. Warszawa - Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków. Literatura fakultatywna: - Bauman Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. - Cybal-Michalska A. (2019). Pedagogika młodzieży, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa - Cybal-Michalska A., Kanclerz B., Myszka-Strychalska L., Peret-Drążewska. (red.) (2018). Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Poznań. - Kwiecińska-Zdrenka M. (2022). Pokolenie (nie)obecne. Uwarunkowania i procesy obywatelskiej aktywności i bierności młodych dorosłych. Warszawa - Przybylski, B. (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości kraju. Warszawa |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - metody aktywizujące, - wykład. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych: 15; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 15; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania pracy zaliczeniowej w ramach ćwiczeń: 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 65 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.