Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt działania społeczno-pedagogicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-PDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt działania społeczno-pedagogicznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Integrowanie wiedzy z pedagogiki i nauk pokrewnych do przygotowania działania w terenie.

Koncepcje działania społecznego w obszarze pracy pedagogicznej; założenia dotyczące badań partycypacyjnych;

model badania w działaniu – koncepcja i przykłady; projektowanie działania; cele, zadania, harmonogram, budżetu i efekty; ewaluacja – jako badanie: założenia, zasady, postępowanie (ustalenie wskaźników i metod ewaluacji monitorowania działań); komunikacja z profesjonalistami i innymi uczestnikami działań społeczno-pedagogicznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania działań społeczno-pedagogicznych w pracy opiekuńczo-wychowawczej; zna etapy projektu i zasady jego konstruowania;

Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych do planowania innowacyjnych działań praktycznych;

potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat różnych praktyk i działań podejmowanych w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej i środowiskowej przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;

na podstawie dokonanej diagnozy środowiskowej potrafi wybrać i zastosować właściwy dla sposób postępowania, zaplanować kolejne etapy, dobrać środki i metody pracy w celu realizacji działania w zakresie pracy opiekuńczej, wychowawczej i działalności pomocowej kierowanej do różnych uczestników społeczności szkolnej i sąsiedzkiej;

potrafi sprawnie porozumiewać się - przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych - w zakresie pedagogiki, ze specjalistami, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;

potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;

Kompetencje społeczne

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy/-a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego, w tym osób wymagających opieki lub pomocy;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia:

Ocena wiedzy na podstawie przygotowania teoretycznej części projektu społeczno-pedagogicznego oraz kolokwium.

Ocena umiejętności na podstawie przygotowania/realizacji części praktycznej projektu.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie przygotowanego projektu społeczno-pedagogicznego, jego prezentacji oraz na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

Rodzaje i funkcje projektów. Struktura projektu socjalnego. Fazy projektu, jego etapy i aspekty.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Telka L. (red.), Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych, Wyd. UŁ, Łódź 2018.

Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)

Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000

Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2011.

Wasilewska-Ostrowska K., Projekt socjalny jako jeden z elementów procesu instytucjonalizacji dyscypliny. Inspiracje i zagrożenia, w: A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania i profile, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń-Bydgoszcz 2013.

Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011.

Literatura uzupełniająca

Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowicz-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996,

Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007

Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’

Praca socjalna, numer 3/2005

Przybyszewska K., Jagodzińska M., Projekt socjalny wobec niedostosowanych społecznie, PWSZ, Płock 2013.

Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)

Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999

Uwagi:

Nakład roczny pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie się do zaliczenia – 10 godz.

przygotowanie/realizacja, prezentacja projektu – 20 godz.

lektura - 10 godz.

Sumaryczna liczba godzin: 70, co stanowi 3 ECTS

Metody kształcenia: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja.

Metody weryfikacji wiedzy: kolokwium, przedłożenie projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)