Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiskowa - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-DS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza środowiskowa - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Realizacja badań diagnostycznych, dokumentacja oraz krytyczna refleksja w odniesieniu do wybranych problemów społecznych i zagadnień opiekuńczo-wychowawczych. Przygotowanie dokumentu diagnozy. Prezentowanie wyników diagnozy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę metodologiczną;

ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w środowisku instytucji lub w środowisku otwartym;

Umiejętności

potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;

potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska;

potrafi sformułować problem badawczo-diagnostyczny, dobrać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze i diagnostyczne;

potrafi opracować, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obszarze pracy opiekuńczej, wychowawczej, społecznej, edukacyjnej;

potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych;

Kompetencje społeczne

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy/-a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki lub pomocy;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Michał Kwiatkowski, Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Praca pisemna zawierająca wyjaśnienie:

1) czym jest środowisko i w jakim sensie szkoła stanowi środowisko rozwoju

i uczenia się uczniów,

2) czym jest diagnoza środowiska, diagnoza środowiska szkolnego

3) prezentacja narzędzi badawczych wykorzystanych do przeprowadzenia diagnozy

4) analizy danych uzyskanych w procesie diagnostycznym

5) wniosków z diagnozy

Pełny opis:

Prezentacja i dyskusja wyników badań prowadzonych w szkołach przez uczestniczki i uczestników zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bąbska, B., & Rymsza, M. (2014). Organizowanie społeczności lokalnej- metody pracy środowiskowej. In Seria ABC. CAL. Fragmetny dotyczące diagnozowania społeczności lokalnej https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Chomczyńska-Rubacha, M. (2008). Szkolne środowisko uczenia się. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 240–267). WN PWN.

Górka-Strzałkowska, A. (2021). Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. (środowisko: 84-90 diagnoza: 56-62)

Kruk, J. (2011). Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się. In D. Klus-Stańska & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna (pp. 487–501). Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.). Sage Publications.

Radlińska, H. (1935) Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Nasza Księgarnia

Wysocka E. (2007) Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno, metodologiczne diagnozy. Żak

Literatura do ćwiczeń:

Radlińska, H. (1937) Środowiskowe przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych. Warszawa

Sagor, R, (2011). Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć. Warszawa: CEO

Saldana, J. (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Sage Publications.

Wieczorek, M. (2018). Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. Krok po kroku. ORE.

Literatura uzupełniająca:

Plińska, W., & Rakowski, T. (2009). BADANIE DZIAŁANIE SPOŁECZNE. Projekt etnografii animacyjnej i etnograficznie zorientowanej animacji kultury. Kultura Współczesna, 4(10), 32–50.

Uwagi:

STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA:

opracowanie i zaprezentowanie dokumentu diagnozy wybranej placówki szkolnej

NAKŁAD PRACY STUDENTA_KI:

9h kontaktowych

65h pracy własnej studenta_ki

Total 74h - 3 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)