Diagnoza środowiskowa - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-DS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza środowiskowa - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Realizacja badań diagnostycznych, dokumentacja oraz krytyczna refleksja w odniesieniu do wybranych problemów społecznych i zagadnień opiekuńczo-wychowawczych. Przygotowanie dokumentu diagnozy. Prezentowanie wyników diagnozy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę metodologiczną; ma uporządkowaną wiedzę na temat działań diagnostycznych prowadzonych w środowisku instytucji lub w środowisku otwartym; Umiejętności potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych; potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych oraz w odniesieniu do wiedzy teoretycznej w obszarze edukacji wychowania, opieki i pomocy, zinterpretować te zjawiska; potrafi sformułować problem badawczo-diagnostyczny, dobrać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia badawcze i diagnostyczne; potrafi opracować, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obszarze pracy opiekuńczej, wychowawczej, społecznej, edukacyjnej; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych; Kompetencje społeczne docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej; jest wrażliwy/-a na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy/-a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki lub pomocy; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Michał Kwiatkowski, Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Praca pisemna zawierająca wyjaśnienie: 1) czym jest środowisko i w jakim sensie szkoła stanowi środowisko rozwoju i uczenia się uczniów, 2) czym jest diagnoza środowiska, diagnoza środowiska szkolnego 3) prezentacja narzędzi badawczych wykorzystanych do przeprowadzenia diagnozy 4) analizy danych uzyskanych w procesie diagnostycznym 5) wniosków z diagnozy |
|
Pełny opis: |
Prezentacja i dyskusja wyników badań prowadzonych w szkołach przez uczestniczki i uczestników zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bąbska, B., & Rymsza, M. (2014). Organizowanie społeczności lokalnej- metody pracy środowiskowej. In Seria ABC. CAL. Fragmetny dotyczące diagnozowania społeczności lokalnej https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004 Chomczyńska-Rubacha, M. (2008). Szkolne środowisko uczenia się. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 240–267). WN PWN. Górka-Strzałkowska, A. (2021). Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. (środowisko: 84-90 diagnoza: 56-62) Kruk, J. (2011). Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się. In D. Klus-Stańska & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna (pp. 487–501). Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.). Sage Publications. Radlińska, H. (1935) Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Nasza Księgarnia Wysocka E. (2007) Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno, metodologiczne diagnozy. Żak Literatura do ćwiczeń: Radlińska, H. (1937) Środowiskowe przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych. Warszawa Sagor, R, (2011). Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć. Warszawa: CEO Saldana, J. (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Sage Publications. Wieczorek, M. (2018). Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. Krok po kroku. ORE. Literatura uzupełniająca: Plińska, W., & Rakowski, T. (2009). BADANIE DZIAŁANIE SPOŁECZNE. Projekt etnografii animacyjnej i etnograficznie zorientowanej animacji kultury. Kultura Współczesna, 4(10), 32–50. |
|
Uwagi: |
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: opracowanie i zaprezentowanie dokumentu diagnozy wybranej placówki szkolnej NAKŁAD PRACY STUDENTA_KI: 9h kontaktowych 65h pracy własnej studenta_ki Total 74h - 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.