Praktyka asystencko-pedagogiczna – placówka oświatowa – szkoła podstawowa (40 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-0P-PRA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna – placówka oświatowa – szkoła podstawowa (40 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły podstawowej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, dokumentacją szkolną, w tym: planami pracy opiekuńczo-wychowawczej, planem pracy pedagoga szkolnego, planem pracy świetlicy szkolnej oraz planem pracy wychowawcy klasy. Zapoznanie się ze sposobami ich realizacji – dokonanie charakterystyki szkoły podstawowej, w której student odbywa praktyki, wykonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznego/wychowanka, złożonego np. z psychologa, logopedy, opiekuna-wychowawcy, innych specjalistów, poznanie form działań wspierających wychowanka, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wychowanka, poznanie zasad ppoż. oraz BHP obowiązujących w szkole podstawowej, prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. DRUKI DO POBRANIA Dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej oraz środowiska, w jakim ona działa. Zna dokumenty prawne obowiązujące w szkole podstawowej, rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły podstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole podstawowej i poza nią. Zna i rozumie zadania opiekuńczo-wychowawcze realizowane przez szkołę podstawową. Zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły podstawowej. Zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej w szkole podstawowej. Umiejętności Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas. Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy pedagoga szkolnego lub wychowawcy świetlicy, aktywnie obserwować stosowane przez nich metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce. Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zajęcia wychowawcze. Kompetencje społeczne Jest gotów(-owa) do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. Jest świadomy istnienia zjawiska wypalenia zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marta Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Roszak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.