Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie rozwoju uzdolnień

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WRU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspieranie rozwoju uzdolnień
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podypl. : terapia pedag. z edukacją daltońską i elem. systemu M. Montessori
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do pracy z uczniami zdolnymi i ich rodzinami. Proponowane treści wiążą się z procesem identyfikacji dziecięcych uzdolnień oraz metodami ich wspierania w procesie edukacji szkolnej i poza szkolnej.

Efekty uczenia się:

Student:

Zna treści rozporządzeń MEN dotyczących kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich filozoficzno-socjologiczne podstawy

Zna zasady konstruowania Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia i Planu Działań wspierających

Umiejętności

Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności terapeutycznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań edukacyjnych, terapeutycznych,

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru

Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji/ oraz dyskusji w grupie

Skonstruowanie karty dla dziecka

Obserwacja, analiza dokumentacji praktykanta

Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji.

Pełny opis:

1. Nauczycielska i psychopedagogiczna diagnoza dziecka zdolnego: diagnoza pozytywna, negatywna, zakres diagnozy: sfera poznawcza, społeczno-emocjonalna, rodzinna; możliwości wsparcia, relacje uczeń – środowisko;

2. Specjalne potrzeby edukacyjne dziecka zdolnego wynikające z przyspieszonego lub nieharmonijnego rozwoju oraz niewłaściwego oddziaływania środowiska wychowawczego (nieadekwatne oczekiwania, przeciążenie zajęciami, stresogenne wyzwania);

3. Trudności ucznia zdolnego: (trudności z samooceną, rywalizacja, kłopoty ze współpracą, ambicje, aspekty motywacyjne, radzenie sobie ze stresem i w nowej sytuacji, trudności szkolne wynikające z absencji i silnego ukierunkowania zainteresowań);

4. Indywidualizacja procesu kształcenia i związane z nią szanse i zagrożenia;

5. Opracowanie zasad konstruowania zajęć dla uczniów zdolnych - formułowanie celów, dobór środków, form i metod dydaktycznych oraz konkretnych zasad sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi ucznia zdolnego;

6. Wskazania do opracowania Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia: rozpoznawanie kompetencji, trudności edukacyjnych, możliwości wsparcia; projektowanie indywidualnego programu edukacyjnego, angażowanie opiekunów i specjalistów;

7. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – przejawy i sposoby przeciwdziałania zjawisku;

8. Pozaszkolne instytucje wspierania ucznia zdolnego;

9. Prawne aspekty wspierania ucznia uzdolnionego w szkole

Liczba godzin: 10

Literatura:

Brophy, J. Motywowanie uczniów do nauki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

Eby J. W. i Smutny, J. F. Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1998

Paitner, F. Kim są wybitni?, WSiP, Warszawa 1993

Partyka, M. (red.) Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000

Rimm S. B. Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, WSiP, Warszawa 1994.

Dyrda, B. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia. Impuls, Kraków 2000

Czelakowska, D. Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji, Impuls, Kraków 2007

Partyka, M. Zdolni, utalentowani, twórczy, wyd. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno–Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999

Sękowski A.E, red. Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004

Sękowski, A. Osiągnięcia uczniów zdolnych, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000

Turska, D. Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych, wyd. UMCS, Lublin 2006.

Uwagi:

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 10g

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25g

Przygotowanie się do egzaminu 25g

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)