Wybrane metody neurofizjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WMN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody neurofizjologiczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna historię i podstawy neurofizjologiczne metody odruchowej lokomocji - Zna wskazania i przeciwwskazania do stosowania metody - Wie jak przebiega proces terapeutyczny. UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi zidentyfikować kamienie milowe prawidłowego rozwoju psychoruchowego niemowlęcia oraz najczęstsze nieprawidłowe wzorce ruchowe u dzieci - Potrafi wychwycić wczesne sygnały nieprawidłowego rozwoju i skierować pacjenta do właściwego specjalisty. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty. 2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath 3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym. 4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych. 5. PNF w rehabilitacji dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004 2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992 5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004 6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003 8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015 9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002 11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004 12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011 14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006 15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty. 2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath 3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym. 4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych. 5. PNF w rehabilitacji dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004 2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992 5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004 6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003 8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015 9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002 11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004 12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011 14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006 15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test). |
|
Pełny opis: |
1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty. 2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath 3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym. 4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych. 5. PNF w rehabilitacji dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004 2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992 5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004 6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003 8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015 9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002 11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004 12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011 14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006 15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Artur Kownacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test). |
|
Pełny opis: |
1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty. 2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath 3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym. 4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych. 5. PNF w rehabilitacji dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004 2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007 3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001 4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992 5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004 6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000 7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003 8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015 9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna 10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002 11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004 12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012 13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011 14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006 15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.