Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody neurofizjologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WMN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane metody neurofizjologiczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna historię i podstawy neurofizjologiczne metody odruchowej lokomocji

- Zna wskazania i przeciwwskazania do stosowania metody

- Wie jak przebiega proces terapeutyczny.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi zidentyfikować kamienie milowe prawidłowego rozwoju psychoruchowego niemowlęcia oraz najczęstsze nieprawidłowe wzorce ruchowe u dzieci

- Potrafi wychwycić wczesne sygnały nieprawidłowego rozwoju i skierować pacjenta do właściwego specjalisty.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty.

2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji

nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath

3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym.

4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych.

5. PNF w rehabilitacji dzieci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004

2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992

5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004

6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003

8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015

9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002

11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004

12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011

14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006

15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty.

2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji

nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath

3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym.

4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych.

5. PNF w rehabilitacji dzieci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004

2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992

5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004

6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003

8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015

9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002

11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004

12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011

14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006

15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test).

Pełny opis:

1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty.

2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji

nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath

3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym.

4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych.

5. PNF w rehabilitacji dzieci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004

2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992

5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004

6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003

8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015

9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002

11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004

12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011

14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006

15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Artur Kownacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test).

Pełny opis:

1. Rehabilitacja metodą Vojty – odruchowej lokomocji. Teoretyczne założenia metody Vojty. Wskazania do terapii metodą odruchowej lokomocji- badanie reaktywności posturalnej. Zasady wyzwalania kompleksów motorycznych odruchowej lokomocji. Analiza najnowszych doniesień na temat metody Vojty.

2. Rehabilitacja metodą NDT- Bobath. Neurorozwojowe podstawy koncepcji NDT-Bobath. Rozwój mechanizmu odruchu postawy. Prawidłowe wyrównania posturalne. Program usprawniania: przygotowanie do ruchu, normalizacja napięcia posturalnego, hamowanie nieprawidłowej aktywności odruchowej, ułatwianie prawidłowych wyrównań posturalnych, wyzwalanie reakcji

nastawczych i równoważnych. Neurofizjologiczne metody pielęgnacji dzieci. Nauka noszenia, podnoszenia, przetaczania, ubierania i rozbierania niemowląt. Analiza najnowszych doniesień na temat metody NDT-Bobath

3. Metoda Nauczania Kierowanego – podstawy metodyczne do prowadzenia zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym.

4. Metoda ruchu rozwijającego wg koncepcji Weroniki Sherborn- dydaktyczne założenia prowadzonych zajęć grupowych.

5. PNF w rehabilitacji dzieci.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszek G.: Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty. Alfa- medica Press Bielsko- Biała 2004

2. Matyja M., Gogola A.: Edukacja sensomotoryczna niemowląt. AWF Katowice 2007

3. Michałowicz R.: Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL Warszawa 2001

4. Hellbrugge T.: Pierwsze 365 dni życia. Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych Promyk Słońca. Warszawa 1992

5. Sadowska L.: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. AWF Wrocław 2004

6. Levitt S.: Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu. PZWL Warszawa 2000

7. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich: Efektywność Metody Weroniki Sherborne. Harmonia, Gdańsk 2003

8. Borkowska M.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. PZWL Warszawa 2015

9. Tecklin J. Fizjoterapia pediatryczna

10. Helwich E.: Wcześniak. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002

11. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapi. Kasper, Kraków 2004

12. Martin S.: Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi. ReHouse, Warszawa, 2012

13. Poutney TE, Mulcahy CM, Clarke SM, Green CM.: Podejście Chailey do postępowania posturalnego. ReHouse, Warszawa, 2011

14. Vojta V, Peters A.: Metoda Vojty. Gry mięśniowe w odruchowej lokomocji i w ontogenezie ruchu. Fundacja „Promyk Słońca”, Warszawa, 2006

15. Zembaty A.: Kinezyterapia t. 1 i 2, Kasper, Kraków 2002

Uwagi:

Metody pracy: prezentacja multimedialna, pokaz praktyczny, praca w grupach, dyskusja, projekt

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)