Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w usprawnianiu integracji zmysłów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WIZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w usprawnianiu integracji zmysłów
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna techniki arteterapeutyczne i zasady ich stosowania we wspieraniu rozwoju człowieka

- Zna zasady doboru technik arteterapeutycznych do indywidualnych potrzeb jednostki.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi współdziałać z innymi, przyjmując i odpowiedzialnie wykonując różne role w zespole, w realizacji działań artystycznych, pedagogicznych, arteterapeutycznych oraz innych działań zespołowych

- Potrafi w zakresie posiadanych umiejętności zaplanować i przeprowadzić odpowiednie działania charakterze wychowawczym, opiekuńczym i arteterapeutycznym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest zdolny do podjęcia złożonej refleksji na temat społecznych i etycznych aspektów wykonywanej pracy zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3

2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3

3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6

4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6

5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6

6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6

7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3

8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3

9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3

10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS.

Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS.

Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP.

Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.

Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.

Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.

Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.

Uwagi:

Metody pracy: Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3

2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3

3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6

4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6

5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6

6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6

7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3

8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3

9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3

10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS.

Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS.

Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP.

Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.

Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.

Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.

Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.

Uwagi:

Metody pracy: Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3

2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3

3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6

4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6

5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6

6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6

7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3

8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3

9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3

10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS.

Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS.

Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP.

Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.

Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.

Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.

Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.

Uwagi:

Metody pracy: Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne - test

Pełny opis:

1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3

2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3

3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6

4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6

5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6

6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6

7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3

8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3

9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3

10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS.

Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS.

Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP.

Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.

Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.

Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.

Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.

Uwagi:

Metody pracy: Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)