Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WDU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obow. dla stud. pod.: wsp. rozw. dzieci (0-5) w ramach pomocy - psych.-pedagog. w żłob. i przedszk.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Słuchacz zna wyznaczniki rozwoju psychoruchowego dzieci. Rozumie dowody na szczególną rolę procesu uczenia się w procesie rozwoju psychoruchowego. Ma świadomość problemu energochłonności procesu uczenia się, mechanizmy obronne jako skutki przekraczania wydolności emocjonalnej.

Słuchacz zna problemy dopasowania procesu uczenia się do potrzeb rozwojowych dzieci – koncepcje strefy najbliższego rozwoju, sposoby ustalania strefy najbliższego rozwoju. Rozumie znaczenie Modeli rozwojowych kształtowania się w umyśle ważniejszych kompetencji dzieci. Ma świadomość konsekwencji wadliwego dopasowania procesu uczenia się do potrzeb i możliwości rozwojowej małych dzieci.

Słuchacz zna ważniejsze mechanizmy uczenia się wykorzystywane we wspomaganiu rozwoju małych dzieci: a) uczenie się przez powtarzanie, c) uczenie społeczne (modelowanie i naśladownictwo, zarażanie, uczenie się poprzez obserwację), d) uczenie się przez wgląd, presja społeczna, e) interioryzacja jako mechanizm uwewnętrzniania gromadzonych doświadczeń. Rozumie też problem indywidualnej podatności dzieci na uczenia organizowane przez dorosłych.

Słuchacz orientuje się w specyfice uczenia się małych dzieci w zakresie: a) uczenia zamierzonego i niezamierzonego (zna proporcje), b) pułapek uczenia zamierzonego i wartości uczenia niezamierzonego: c) przymusie testowania jako sposobu poznawania obiektów, relacji pomiędzy ludźmi, d) stosowania wzmocnień w we wspomaganiu rozwoju małych dzieci: problem obdarzenia uwagą itd.

Potrafi rozpatrywać zabawy spontaniczne i zabawy dowolne i sytuacje zadaniowe w punktu widzenia pułapek wychowawczych. Wie, jak organizować proces uczenia się małych dzieci, aby był przyjazny dzieciom i przynosił dobre rezultaty.

umiejętności

Słuchacz pogłębił świadomość tego, jak ważna jest wiedza psychologiczna i pedagogiczna w wychowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego małych dzieci.

Słuchacz rozwinął umiejętność korzystania z publikacji zawierających teorie, modele rozwojowe i prawidłowości rozwojowe we wspomaganie rozwoju małych dzieci.

Słuchacz pogłębił nawyk szukania w literaturze wyjaśnień w sytuacji, gdy pojawiają się nadmierne trudności wychowawcze.

Kompetencje społeczne

Student lepiej rozumie rolę wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w doskonaleniu umiejętności dorosłych we wspomaganiu rozwoju i wychowaniu małych dzieci. Zamienił manierę szukania zaburzeń w rozwoju dzieci w sytuacji nadmiernych trudności wychowawczych na sięganie do publikacji o prawidłowościach rozwoju psychoruchowego i organizowania procesu uczenia się dzieci.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)