Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WDI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edu. i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: ped. niepełnosprawnych intelektualnie - oligofrenopedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie propedeutycznej wiedzy z zakresu wczesnej interwencji, w tym m. in.: • Omówienie współczesnych rozwiązań w zakresie wczesnej interwencji /tendencje krajowe i zagraniczne/; • Omówienie metod diagnozy dziecka i środowiska; • Analiza metod i programów stymulacji dziecka i wspomagania rodziny. |
Literatura: |
1. Cieszynska, Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2007 2. Cytowska B. , Wilczura B. / red./ : Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. IMPULS, Kraków, 2006 3. Walczak G./red./: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem i dodatkowymi zaburzeniami. Wyd. MENiS, Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: zna założenia i cele wczesnego wspomagania rozwoju zna wybrane metody diagnozy i terapii stosowane w procesie wczesnego wspomagania zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych zna założenia i cele rehabilitacji społeczno – zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności zna specyfikę systemu pracy w ośrodkach wczesnej interwencji zna czynniki warunkujące skuteczność pracy opiekuńczo – wychowawczej zna metody wychowania i metody pracy z małym dzieckiem zna specyfikę placówek działających na rzecz dzieci z zaburzeniami i ich rodzin potrafi planować i realizować działania opiekuńcze i usprawniające dla dzieci z zaburzeniami rozwoju potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej Kompetencje społeczne poszanowanie godności osobowej osób NI wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów potrafi współpracować w grupie motywacja do pracy/pracowitość |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.