Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WDI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edu. i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: ped. niepełnosprawnych intelektualnie - oligofrenopedagogika
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedstawienie propedeutycznej wiedzy z zakresu wczesnej interwencji, w tym m. in.:

• Omówienie współczesnych rozwiązań w zakresie wczesnej interwencji /tendencje krajowe i zagraniczne/;

• Omówienie metod diagnozy dziecka i środowiska;

• Analiza metod i programów stymulacji dziecka i wspomagania rodziny.

Literatura:

1. Cieszynska, Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2007

2. Cytowska B. , Wilczura B. / red./ : Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. IMPULS, Kraków, 2006

3. Walczak G./red./: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem i dodatkowymi zaburzeniami. Wyd. MENiS, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

zna założenia i cele wczesnego wspomagania rozwoju

zna wybrane metody diagnozy i terapii stosowane w procesie wczesnego wspomagania

zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych

zna założenia i cele rehabilitacji społeczno – zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

zna specyfikę systemu pracy w ośrodkach wczesnej interwencji

zna czynniki warunkujące skuteczność pracy opiekuńczo – wychowawczej

zna metody wychowania i metody pracy z małym dzieckiem

zna specyfikę placówek działających na rzecz dzieci z zaburzeniami i ich rodzin

potrafi planować i realizować działania opiekuńcze i usprawniające dla dzieci z zaburzeniami rozwoju

potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej

Kompetencje społeczne

poszanowanie godności osobowej osób NI

wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów

potrafi współpracować w grupie

motywacja do pracy/pracowitość

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)