Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła jako środowisko wychowawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-SJS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Szkoła jako środowisko wychowawcze
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie pojęcia wychowania rozwoju; funkcje wychowania; style wychowania; zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego; zagadnienie wychowania w kontekście manipulacji; problematykę podmiotowości w wychowaniu; Teoria wychowania

- Zna i rozumie zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania; Szkoła jako środowisko wychowawcze

- Zna i rozumie konteksty wychowania: kulturę i współczesne media;

- Zna i rozumie istotę programu wychowawczego szkoły;

- Zna i rozumie miejsce szkoły jako instytucji wychowawczej;

- Zna i rozumie cechy środowiska kształcenia i wychowania; Szkoła jako środowisko wychowawcze.

Umiejętności:

- Potrafi rozpoznać relacje społeczne w szkole i klasie;

- Potrafi diagnozować potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia szkolnego;

- Potrafi określić cele podejmowanych działań wychowawczych w szkole i klasie, konstruować programy wychowawcze oraz dokonywać ich ewaluacji.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w szkole i klasie szkolnej.

Szkoła jako środowisko wychowawcze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecność na zajęciach, udział w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć, aktywność słuchacza.

Pełny opis:

Treści:

1. Próba definicji i analiza związków między szkołą a środowiskiem

2. Funkcje szkoły

3. Funkcjonowanie szkoły jako specyficznej przestrzenie społecznej

4. Teorie i stanowiska umożliwiające analizę przestrzeni szkolnej (teorie krytyczne, teorie oporu, szkoła demokratyczna, partycypacja i odpowiedzialność)

5. Pedagogiczne kategorie rozpoznawania środowiska szkoły (jakość szkoły, rozwój szkoły, autonomia szkoły, kultura i klimat szkoły)

Literatura:

Dudzikowa M, Czerepaniak-Walczak M (red.), Wychowanie-Pojęcia- Procesy- Konteksty T.5 Interdyscyplinarne ujęcie, Gdańsk 2010

Dobrołowicz J., Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym. Kraków 2013.

Gromkowska-Melosik A, , M.J.Szymanski (red), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań 2014

I.Nowosad, I.Mortag, J.Ondráková (red)Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra 2000

Nowosad I., Pietrań K.,Szymanski M.J (red) Szkoła. Konflikt podmiotow? Toruń 2016.

Smolińska- Theiss B (red.)Szkoła w środowisku. Środowisko szkoły, Pedagogika Społeczna 2014 nr 3

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków 2015

Uwagi:

ZAJĘCIA REALIZOWANE W APLIKACJI TEAMS:

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1609c60311d84a59a3dcd85b84e18000%40thread.tacv2/conversations?groupId=86e42d64-8b84-4e85-bb47-cd6102873c66&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA: WYKŁAD, METODA ĆWICZENIOWA.

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

GODZINY KONTAKTOWE: 10 GODZ.

STUDIOWANIE LITERATURY I PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ: 15 GODZ.

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kasper Sipowicz
Prowadzący grup: Kasper Sipowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia szkoły jako środowiska wychowawczego.

Pełny opis:

1. Próba definicji i analiza związków między szkołą a środowiskiem

2. Funkcje szkoły

3. Funkcjonowanie szkoły jako specyficznej przestrzeni społecznej

4. Teorie i stanowiska umożliwiające analizę przestrzeni szkolnej (teorie krytyczne, teorie oporu, szkoła demokratyczna, partycypacja i odpowiedzialność)

5. Pedagogiczne kategorie rozpoznawania środowiska szkoły (jakość szkoły, rozwój szkoły, autonomia szkoły, kultura i klimat szkoły)

Literatura:

Brągiel J., Badory S. (red.). Formy opieki, wychowania i wsparcia. Opole 2005.

Dudzikowa M, Czerepaniak-Walczak M (red.), Wychowanie-Pojęcia- Procesy- Konteksty T.5 Interdyscyplinarne ujęcie, Gdańsk 2010

Dobrołowicz J., Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym. Kraków 2013.

Gromkowska-Melosik A, , M.J.Szymanski (red), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań 2014

I.Nowosad, I.Mortag, J.Ondráková (red)Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra 2000

Nowosad I., Pietrań K.,Szymanski M.J (red) Szkoła. Konflikt podmiotow? Toruń 2016.

Smolińska- Theiss B (red.)Szkoła w środowisku. Środowisko szkoły, Pedagogika Społeczna 2014 nr 3

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków 2015

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA: WYKŁAD, METODA ĆWICZENIOWA.

NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA:

GODZINY KONTAKTOWE: 10 GODZ.

STUDIOWANIE LITERATURY I PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ: 15 GODZ.

LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda
Prowadzący grup: Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)