Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RTU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna kliniczny i psychologiczny obraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Zna psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych uwagi, percepcji, pamięci, myślenia.

- Zna metody terapeutyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Umiejętności:

- Potrafi określać psychologiczne uwarunkowania przebiegu procesów poznawczych u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Potrafi stosować metody terapeutyczne ukierunkowane na stosowanie technik efektywnego uczenia się przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się poprzez wdrażanie uczniów do korzystania z technik efektywnego uczenia się .

- Potrafi konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno-kompensacyjne z uwzględnieniem technik efektywnego uczenia się.

Kompetencje społeczne:

- Wykazuje się autorefleksyjną postawą w odniesieniu do własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

kolokwium - link

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchs68lCHkWSBItAlQC-g_fIFUREhQUUZDSVFHTUhOMldBMks3V0pJT00zNC4u

Pełny opis:

WYKŁAD

Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie.

Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych.

Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności.

ĆWICZENIA

Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny.

Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS

2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP

3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP.

4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium.

2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC.

3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC.

4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb28c4ea4ba44d03bf808c03a9c47095%40thread.tacv2/conversations?groupId=a51ab5dd-d616-425a-9fbb-260a9373d87f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ocena projektu

Pełny opis:

WYKŁAD

Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie.

Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych.

Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności.

ĆWICZENIA

Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny.

Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS

2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP

3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP.

4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium.

2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC.

3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC.

4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb28c4ea4ba44d03bf808c03a9c47095%40thread.tacv2/conversations?groupId=a51ab5dd-d616-425a-9fbb-260a9373d87f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

ocena projektu

Pełny opis:

WYKŁAD

Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie.

Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych.

Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności.

ĆWICZENIA

Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny.

Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS

2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP

3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP.

4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium.

2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC.

3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC.

4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)