Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RTU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna kliniczny i psychologiczny obraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Zna psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych uwagi, percepcji, pamięci, myślenia. - Zna metody terapeutyczne stosowane w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Umiejętności: - Potrafi określać psychologiczne uwarunkowania przebiegu procesów poznawczych u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Potrafi stosować metody terapeutyczne ukierunkowane na stosowanie technik efektywnego uczenia się przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się poprzez wdrażanie uczniów do korzystania z technik efektywnego uczenia się . - Potrafi konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno-kompensacyjne z uwzględnieniem technik efektywnego uczenia się. Kompetencje społeczne: - Wykazuje się autorefleksyjną postawą w odniesieniu do własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA kolokwium - link https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchs68lCHkWSBItAlQC-g_fIFUREhQUUZDSVFHTUhOMldBMks3V0pJT00zNC4u |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie. Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych. Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności. ĆWICZENIA Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny. Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS 2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP 3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP. 4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium. 2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC. 3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC. 4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb28c4ea4ba44d03bf808c03a9c47095%40thread.tacv2/conversations?groupId=a51ab5dd-d616-425a-9fbb-260a9373d87f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ocena projektu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie. Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych. Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności. ĆWICZENIA Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny. Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS 2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP 3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP. 4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium. 2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC. 3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC. 4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb28c4ea4ba44d03bf808c03a9c47095%40thread.tacv2/conversations?groupId=a51ab5dd-d616-425a-9fbb-260a9373d87f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ocena projektu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD Elementarne i złożone procesy poznawcze człowieka oraz mechanizmy uczenia się - wybrane teorie. Psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych. Charakterystyka myślenia twórczego. Heurystyki rozwiązywania problemów. Wybrane teorie kreatywności. ĆWICZENIA Trening koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegania., szybkiego czytania, notowania, organizowania i streszczania materiału., twórczego myślenia., relaksacyjny. Projektowanie ćwiczeń i programów usprawniających funkcjonowanie poznawcze i proces uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS 2. Nęcka E., (2012), Trening twórczości, Gdańsk: GWP 3. Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2, Gdańsk: GWP. 4. Gołębiowska-Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015), Powiem ci, jak się uczyć, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Boragdon, A. D., Fellows, L. (2003), Gimnastyka dla mózgu. Ćwiczenia pobudzające sprawność wizualną, zdolności matematyczne, analityczne oraz ważne funkcje umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Medium. 2. Boucher, F., Avard, J. (2006), Podręcznik skutecznego uczenia się. Słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów, ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem., Warszawa: Wydawnictwo KDC. 3. Normann, U. (2002), Trening pamięci. Ćwiczenia słowne, zagadki, rebusy, Warszawa: Wydawnictwo KDC. 4. Rudzki, P. (2009), Rzuć na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 15h Przygotowanie się do egzaminu 10h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.