Rozwój języka dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RJD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój języka dziecka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna różne periodyzacje procesu przyswajania mowy przez dziecko - Zna rozwój komunikacji językowej dziecka; ma wiedzę dotyczącą stanu opanowania poszczególnych podsystemów języka polskiego w różnych okresach życia dziecka. Umiejętności: - Potrafi analizować materiał/przykłady z badań dotyczących językowego porozumiewania się dzieci; potrafi analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka; (w tym opanowania poszczególnych podsystemów języka) - Potrafi wiedzę z zakresu rozwoju komunikacji dziecka wykorzystać do analizowania i interpretowania nieprawidłowości w tym zakresie. Kompetencje społeczne: - Rozumie przydatność wiedzy z zakresu rozwoju mowy w pracy praktycznej i naukowej logopedy, potrafi kreatywnie korzystać ze zdobytej wiedzy i umiejętności - Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Strachalska | |
Prowadzący grup: | Bożena Strachalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Strachalska | |
Prowadzący grup: | Bożena Strachalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: egzamin pisemny w aplikacji Forms. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do tematu "rozwój języka dziecka" 2. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko 3. Pierwszy rok życia dziecka- rozwój prelingwalny 4. Przyswajanie systemu fonetyczno- fonologicznego 5. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu 6. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki 7. Rozwój części mowy 8. Rozwój fleksji 9. Rozwój składni 10. Neologizmy w mowie dzieci 11. Rozwój znaczenia wyrazów 12. Rozwój słownika |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Chmura – Klekotowa M. “Neologizmy słowotwórcze dziecka“, Poradnik Językowy 1967 z. 10, 1968 z. 1 2. Golanowska M. „Stan polskich badań nad rozwojem artykulacji dziecka”, Audiofonologia t. IX, 1996 3. Kaczmarek L., 1977, “ Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 4. Kielar– Turska M. ”Rozwój umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi przez dzieci i młodzież”, Przegląd Pedagogiczny 1973, nr 1- 2 5. Kielar- Turska M., 2002,”Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka”, w: S.Grabias, „Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka”, Wyd. UMCS, Lublin 6. Kielar- Turska M., 2006, „Rozwój mowy”, w: Pilch T.(red.) Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 7. Kielar-Turska M., 2012, „Rozwoj sprawności językowych i komunikacyjnych”, w: Czapiewska E., Milewski S.(red.) „Diagnoza logopedyczna”, GWP,Sopot 8. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, (rozdziały dotyczące rozwoju języka), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 9. Łobacz P., 2005, „Prawidłowy rozwój mowy dziecka” w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. „Podstawy neurologopedii”, Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 10. Przetacznik- Gierowska M. “Niektóre zagadnienia rozwoju struktury zdania u dzieci do lat trzech”, Przegląd Psychologiczny 1959, nr 3 11. Porayski-Pomsta J.,2015 „O rozwoju mowy dziecka dwa studia”, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 12. Smoczyńska M. “Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”, Psychologia Wychowawcza 1972, z. 5 13. Szuman S., 1968, “O wypowiedzianej oraz domyślnej treści wypowiedzi dziecka w pierwszych latach jego życia” w: Szuman S., ( red.) “O rozwoju języka i myślenia dziecka”, PWN, Warszawa 14. Zarębina M., 1994, „Język polski w rozwoju jednostki”, wyd.I 1980,wyd.II 1994 Literatura dodatkowa: 1. Smoczyński P., 1955, “Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego”, Łódź 2. Zarębina M., 1965, “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”, Ossolineum, Warszawa– Kraków– Wrocław 3. Bokus B., Shugar G.W. (red), 2007, „ Psychologia języka dziecka” , GWP, Gdańsk 4. Shugar G.W., Smoczyńska M., 1980, „Badania nad jezykiem dziecka. Wybor tekstow”, PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład w aplikacji MS Teams wspomagany prezentacją Nakład pracy studenta: wykład - 15 godz., przygotowanie do egzamin 20 godz. Kontakt z prowadzącą wykład dr Bożeną Strachalską poprzez adres mailowy w domenie aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Strachalska | |
Prowadzący grup: | Bożena Strachalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia- egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do tematu "rozwój języka dziecka" 2. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko 3. Pierwszy rok życia dziecka- rozwój prelingwalny 4. Przyswajanie systemu fonetyczno- fonologicznego 5. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu 6. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki 7. Rozwój części mowy 8. Rozwój fleksji 9. Rozwój składni 10. Neologizmy w mowie dzieci 11. Rozwój znaczenia wyrazów 12. Rozwój słownika |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Chmura – Klekotowa M. “Neologizmy słowotwórcze dziecka“, Poradnik Językowy 1967 z. 10, 1968 z. 1 2. Golanowska M. „Stan polskich badań nad rozwojem artykulacji dziecka”, Audiofonologia t. IX, 1996 3. Kaczmarek L., 1977, “ Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 4. Kielar– Turska M. ”Rozwój umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi przez dzieci i młodzież”, Przegląd Pedagogiczny 1973, nr 1- 2 5. Kielar- Turska M., 2002,”Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka”, w: S.Grabias, „Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka”, Wyd. UMCS, Lublin 6. Kielar- Turska M., 2006, „Rozwój mowy”, w: Pilch T.(red.) Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 7. Kielar-Turska M., 2012, „Rozwoj sprawności językowych i komunikacyjnych”, w: Czapiewska E., Milewski S.(red.) „Diagnoza logopedyczna”, GWP,Sopot 8. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, (rozdziały dotyczące rozwoju języka), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 9. Łobacz P., 2005, „Prawidłowy rozwój mowy dziecka” w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. „Podstawy neurologopedii”, Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 10. Przetacznik- Gierowska M. “Niektóre zagadnienia rozwoju struktury zdania u dzieci do lat trzech”, Przegląd Psychologiczny 1959, nr 3 11. Porayski-Pomsta J.,2015 „O rozwoju mowy dziecka dwa studia”, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 12. Smoczyńska M. “Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”, Psychologia Wychowawcza 1972, z. 5 13. Szuman S., 1968, “O wypowiedzianej oraz domyślnej treści wypowiedzi dziecka w pierwszych latach jego życia” w: Szuman S., ( red.) “O rozwoju języka i myślenia dziecka”, PWN, Warszawa 14. Zarębina M., 1994, „Język polski w rozwoju jednostki”, wyd.I 1980,wyd.II 1994 Literatura dodatkowa: 1. Smoczyński P., 1955, “Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego”, Łódź 2. Zarębina M., 1965, “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”, Ossolineum, Warszawa– Kraków– Wrocław 3. Bokus B., Shugar G.W. (red), 2007, „ Psychologia języka dziecka” , GWP, Gdańsk 4. Shugar G.W., Smoczyńska M., 1980, „Badania nad jezykiem dziecka. Wybor tekstow”, PWN, Warszawa |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład w sali wspomagany prezentacją Nakład pracy studenta: wykład - 15 godz., przygotowanie do egzamin 20 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.