Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój języka dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-RJD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój języka dziecka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna różne periodyzacje procesu przyswajania mowy przez dziecko

- Zna rozwój komunikacji językowej dziecka; ma wiedzę dotyczącą stanu opanowania poszczególnych podsystemów języka polskiego w różnych okresach życia dziecka.

Umiejętności:

- Potrafi analizować materiał/przykłady z badań dotyczących językowego porozumiewania się dzieci; potrafi analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka; (w tym opanowania poszczególnych podsystemów języka)

- Potrafi wiedzę z zakresu rozwoju komunikacji dziecka wykorzystać do analizowania i interpretowania nieprawidłowości w tym zakresie.

Kompetencje społeczne:

- Rozumie przydatność wiedzy z zakresu rozwoju mowy w pracy praktycznej i naukowej logopedy, potrafi kreatywnie korzystać ze zdobytej wiedzy i umiejętności

- Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych praktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Strachalska
Prowadzący grup: Bożena Strachalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Strachalska
Prowadzący grup: Bożena Strachalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia: egzamin pisemny w aplikacji Forms.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wprowadzenie do tematu "rozwój języka dziecka"

2. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko

3. Pierwszy rok życia dziecka- rozwój prelingwalny

4. Przyswajanie systemu fonetyczno- fonologicznego

5. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu

6. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki

7. Rozwój części mowy

8. Rozwój fleksji

9. Rozwój składni

10. Neologizmy w mowie dzieci

11. Rozwój znaczenia wyrazów

12. Rozwój słownika

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Chmura – Klekotowa M. “Neologizmy słowotwórcze dziecka“, Poradnik Językowy 1967 z. 10, 1968 z. 1

2. Golanowska M. „Stan polskich badań nad rozwojem artykulacji dziecka”, Audiofonologia t. IX, 1996

3. Kaczmarek L., 1977, “ Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin

4. Kielar– Turska M. ”Rozwój umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi przez dzieci i młodzież”, Przegląd Pedagogiczny 1973, nr 1- 2

5. Kielar- Turska M., 2002,”Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka”, w: S.Grabias, „Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka”, Wyd. UMCS, Lublin

6. Kielar- Turska M., 2006, „Rozwój mowy”, w: Pilch T.(red.) Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa

7. Kielar-Turska M., 2012, „Rozwoj sprawności językowych i komunikacyjnych”, w: Czapiewska E., Milewski S.(red.) „Diagnoza logopedyczna”, GWP,Sopot

8. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, (rozdziały dotyczące rozwoju języka), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

9. Łobacz P., 2005, „Prawidłowy rozwój mowy dziecka” w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. „Podstawy neurologopedii”, Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole

10. Przetacznik- Gierowska M. “Niektóre zagadnienia rozwoju struktury zdania u dzieci do lat trzech”, Przegląd Psychologiczny 1959, nr 3

11. Porayski-Pomsta J.,2015 „O rozwoju mowy dziecka dwa studia”, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa

12. Smoczyńska M. “Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”, Psychologia Wychowawcza 1972, z. 5

13. Szuman S., 1968, “O wypowiedzianej oraz domyślnej treści wypowiedzi dziecka w pierwszych latach jego życia” w: Szuman S., ( red.) “O rozwoju języka i myślenia dziecka”, PWN, Warszawa

14. Zarębina M., 1994, „Język polski w rozwoju jednostki”, wyd.I 1980,wyd.II 1994

Literatura dodatkowa:

1. Smoczyński P., 1955, “Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego”, Łódź

2. Zarębina M., 1965, “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”, Ossolineum, Warszawa– Kraków– Wrocław

3. Bokus B., Shugar G.W. (red), 2007, „ Psychologia języka dziecka” , GWP, Gdańsk

4. Shugar G.W., Smoczyńska M., 1980, „Badania nad jezykiem dziecka. Wybor tekstow”, PWN, Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład w aplikacji MS Teams wspomagany prezentacją

Nakład pracy studenta: wykład - 15 godz., przygotowanie do egzamin 20 godz.

Kontakt z prowadzącą wykład dr Bożeną Strachalską poprzez adres mailowy w domenie aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Strachalska
Prowadzący grup: Bożena Strachalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia- egzamin.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Wprowadzenie do tematu "rozwój języka dziecka"

2. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko

3. Pierwszy rok życia dziecka- rozwój prelingwalny

4. Przyswajanie systemu fonetyczno- fonologicznego

5. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu

6. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki

7. Rozwój części mowy

8. Rozwój fleksji

9. Rozwój składni

10. Neologizmy w mowie dzieci

11. Rozwój znaczenia wyrazów

12. Rozwój słownika

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Chmura – Klekotowa M. “Neologizmy słowotwórcze dziecka“, Poradnik Językowy 1967 z. 10, 1968 z. 1

2. Golanowska M. „Stan polskich badań nad rozwojem artykulacji dziecka”, Audiofonologia t. IX, 1996

3. Kaczmarek L., 1977, “ Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin

4. Kielar– Turska M. ”Rozwój umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi przez dzieci i młodzież”, Przegląd Pedagogiczny 1973, nr 1- 2

5. Kielar- Turska M., 2002,”Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka”, w: S.Grabias, „Zaburzenia mowy. Mowa, teoria, praktyka”, Wyd. UMCS, Lublin

6. Kielar- Turska M., 2006, „Rozwój mowy”, w: Pilch T.(red.) Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa

7. Kielar-Turska M., 2012, „Rozwoj sprawności językowych i komunikacyjnych”, w: Czapiewska E., Milewski S.(red.) „Diagnoza logopedyczna”, GWP,Sopot

8. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, (rozdziały dotyczące rozwoju języka), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

9. Łobacz P., 2005, „Prawidłowy rozwój mowy dziecka” w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. „Podstawy neurologopedii”, Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole

10. Przetacznik- Gierowska M. “Niektóre zagadnienia rozwoju struktury zdania u dzieci do lat trzech”, Przegląd Psychologiczny 1959, nr 3

11. Porayski-Pomsta J.,2015 „O rozwoju mowy dziecka dwa studia”, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa

12. Smoczyńska M. “Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”, Psychologia Wychowawcza 1972, z. 5

13. Szuman S., 1968, “O wypowiedzianej oraz domyślnej treści wypowiedzi dziecka w pierwszych latach jego życia” w: Szuman S., ( red.) “O rozwoju języka i myślenia dziecka”, PWN, Warszawa

14. Zarębina M., 1994, „Język polski w rozwoju jednostki”, wyd.I 1980,wyd.II 1994

Literatura dodatkowa:

1. Smoczyński P., 1955, “Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego”, Łódź

2. Zarębina M., 1965, “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”, Ossolineum, Warszawa– Kraków– Wrocław

3. Bokus B., Shugar G.W. (red), 2007, „ Psychologia języka dziecka” , GWP, Gdańsk

4. Shugar G.W., Smoczyńska M., 1980, „Badania nad jezykiem dziecka. Wybor tekstow”, PWN, Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład w sali wspomagany prezentacją

Nakład pracy studenta: wykład - 15 godz., przygotowanie do egzamin 20 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)