Poradnictwo w okresie adolescencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PWY6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo w okresie adolescencji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Mini- wykład , „burza mózgów” na forum oraz w grupach, dyskusja na forum oraz w grupach. Indywidualne tworzenie strategii przeciwdziałania problemom przedstawianym na zajęciach- praca z przypadkiem. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i trudnościami. |
Pełny opis: |
Poradnictwo w sprawach przemocy: 1. Omówienie podstawowych pojęć dotyczących przemocy (definicje przemocy, teorie przemocy) 2. Objawy przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej) 3. Powody stosowania przemocy 4. Omówienie przemocy, jako procesu „spirala przemocy” 5. Strategie przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży 6. Możliwości wykorzystania gier grupowych do celów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży. 7. Zastosowanie zdobytej wiedzy analiza konkretnych przypadków Poradnictwo w sprawach uzależnienia dzieci i młodzieży: 1. Zjawisko uzależnienia (definicja uzależnienia i używania szkodliwego, objawy uzależnienia) 2. Obalanie mitów dotyczących uzależnienia 3. Jakie są środki psychoaktywne – podstawowe informacje na ich temat 4. Uzależnienie jako proces, (fazy uzależnienia) 5. Powody sięgania młodzieży po substancje psychoaktywne, „sygnały ostrzegawcze”, po czym poznać, że dziecko eksperymentuje 6. Strategie działania mające na celu zapobieganie uzależnieniu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela 7. Wartości życiowe osób uzależnionych i nieuzależnionych Zapobieganie i poradnictwo w przypadku zagrożenia klienta próbą samobójczą: 1. Podstawowe informacje na temat próby „S” 2. Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo, czynniki motywujące do podjęcia próby samobójczej 3. Po czym można poznać potencjalnego samobójcę 4. Czynniki ochronne i predysponujące do próby „S” 5. Mity dotyczące samobójstwa 6. Strategie działania mające na celu zapobieganie samobójstwu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela 7. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w ramach analizy studium przypadku |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. „Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci” J. Komender, T. Wolańczyk (red), Wydawnictwo PZWL , Warszawa 2005. Rozdziały „Rozwój psychiczny dziecka”, „Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka”, „Próby samobójcze i samobójstwa dzieci” 2. W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska - Mesterhazy „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego WUJ, Kraków 2000 3. E. Stawicka „Nadużywanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież” w: „Postępy nauk medycznych” Tom XIX Nr 6/2006, wydawnictwo Borgis s. 333-340 Literatura uzupełniająca: 4. „Wychowanie przeciw przemocy- aktywna edukacja” H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek, Fundacja Bene – Vobis, Warszawa 1998 5. „Zanim Spróbujesz II – budowanie i realizowanie programu profilaktycznego w szkołach” – Stowarzyszenie OPTA 6. J. L. Herman „Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2007 |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Wiedza IK_W1 Słuchacz/ka ma podstawową wiedzę na temat zjawiska uzależnienia i nadużywania oraz eksperymentowania młodzieży ze środkami psychoaktywnymi IK_W1 ma podstawową wiedzę na temat prób samobójczych oraz czynników ochronnych i ryzyka takich prób Umiejętności IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie przemocy i agresji dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających ograniczyć przemoc IK_U2 potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko eksperymentuje z substancjami psychoaktywnymi IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie uzależnień dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających zahamować problem IK_U2 potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko może targnąć się na życie IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem w zakresie prób „S” dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających na celu ochronę życia młodego człowieka Kompetencje społeczne IK_K1 posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w procesie pomagania |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej. Studium przypadku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Pawliczuk | |
Prowadzący grup: | Witold Pawliczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Mini- wykład , „burza mózgów” na forum oraz w grupach, dyskusja na forum oraz w grupach. Indywidualne tworzenie strategii przeciwdziałania problemom przedstawianym na zajęciach- praca z przypadkiem. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i trudnościami. |
|
Pełny opis: |
Poradnictwo w sprawach przemocy: 1. Omówienie podstawowych pojęć dotyczących przemocy (definicje przemocy, teorie przemocy) 2. Objawy przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej) 3. Powody stosowania przemocy 4. Omówienie przemocy, jako procesu „spirala przemocy” 5. Strategie przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży 6. Możliwości wykorzystania gier grupowych do celów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży. 7. Zastosowanie zdobytej wiedzy analiza konkretnych przypadków Poradnictwo w sprawach uzależnienia dzieci i młodzieży: 1. Zjawisko uzależnienia (definicja uzależnienia i używania szkodliwego, objawy uzależnienia) 2. Obalanie mitów dotyczących uzależnienia 3. Jakie są środki psychoaktywne – podstawowe informacje na ich temat 4. Uzależnienie jako proces, (fazy uzależnienia) 5. Powody sięgania młodzieży po substancje psychoaktywne, „sygnały ostrzegawcze”, po czym poznać, że dziecko eksperymentuje 6. Strategie działania mające na celu zapobieganie uzależnieniu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela 7. Wartości życiowe osób uzależnionych i nieuzależnionych Zapobieganie i poradnictwo w przypadku zagrożenia klienta próbą samobójczą: 1. Podstawowe informacje na temat próby „S” 2. Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo, czynniki motywujące do podjęcia próby samobójczej 3. Po czym można poznać potencjalnego samobójcę 4. Czynniki ochronne i predysponujące do próby „S” 5. Mity dotyczące samobójstwa 6. Strategie działania mające na celu zapobieganie samobójstwu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela 7. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w ramach analizy studium przypadku |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. „Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci” J. Komender, T. Wolańczyk (red), Wydawnictwo PZWL , Warszawa 2005. Rozdziały „Rozwój psychiczny dziecka”, „Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka”, „Próby samobójcze i samobójstwa dzieci” 2. W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska - Mesterhazy „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego WUJ, Kraków 2000 3. E. Stawicka „Nadużywanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież” w: „Postępy nauk medycznych” Tom XIX Nr 6/2006, wydawnictwo Borgis s. 333-340 Literatura uzupełniająca: 4. „Wychowanie przeciw przemocy- aktywna edukacja” H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek, Fundacja Bene – Vobis, Warszawa 1998 5. „Zanim Spróbujesz II – budowanie i realizowanie programu profilaktycznego w szkołach” – Stowarzyszenie OPTA 6. J. L. Herman „Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.