Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo w okresie adolescencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PWY6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo w okresie adolescencji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Mini- wykład , „burza mózgów” na forum oraz w grupach, dyskusja na forum oraz w grupach. Indywidualne tworzenie strategii przeciwdziałania problemom przedstawianym na zajęciach- praca z przypadkiem. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i trudnościami.

Pełny opis:

Poradnictwo w sprawach przemocy:

1. Omówienie podstawowych pojęć dotyczących przemocy (definicje przemocy, teorie przemocy)

2. Objawy przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej)

3. Powody stosowania przemocy

4. Omówienie przemocy, jako procesu „spirala przemocy”

5. Strategie przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży

6. Możliwości wykorzystania gier grupowych do celów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży.

7. Zastosowanie zdobytej wiedzy analiza konkretnych przypadków

Poradnictwo w sprawach uzależnienia dzieci i młodzieży:

1. Zjawisko uzależnienia (definicja uzależnienia i używania szkodliwego, objawy uzależnienia)

2. Obalanie mitów dotyczących uzależnienia

3. Jakie są środki psychoaktywne – podstawowe informacje na ich temat

4. Uzależnienie jako proces, (fazy uzależnienia)

5. Powody sięgania młodzieży po substancje psychoaktywne, „sygnały ostrzegawcze”, po czym poznać, że dziecko eksperymentuje

6. Strategie działania mające na celu zapobieganie uzależnieniu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela

7. Wartości życiowe osób uzależnionych i nieuzależnionych

Zapobieganie i poradnictwo w przypadku zagrożenia klienta próbą samobójczą:

1. Podstawowe informacje na temat próby „S”

2. Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo, czynniki motywujące do podjęcia próby samobójczej

3. Po czym można poznać potencjalnego samobójcę

4. Czynniki ochronne i predysponujące do próby „S”

5. Mity dotyczące samobójstwa

6. Strategie działania mające na celu zapobieganie samobójstwu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela

7. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w ramach analizy studium przypadku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. „Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci” J. Komender, T. Wolańczyk (red), Wydawnictwo PZWL , Warszawa 2005. Rozdziały „Rozwój psychiczny dziecka”, „Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka”, „Próby samobójcze i samobójstwa dzieci”

2. W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska - Mesterhazy „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego WUJ, Kraków 2000

3. E. Stawicka „Nadużywanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież” w: „Postępy nauk medycznych” Tom XIX Nr 6/2006, wydawnictwo Borgis s. 333-340

Literatura uzupełniająca:

4. „Wychowanie przeciw przemocy- aktywna edukacja” H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek, Fundacja Bene – Vobis, Warszawa 1998

5. „Zanim Spróbujesz II – budowanie i realizowanie programu profilaktycznego w szkołach” – Stowarzyszenie OPTA

6. J. L. Herman „Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2007

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Wiedza

IK_W1 Słuchacz/ka ma podstawową wiedzę na temat zjawiska uzależnienia i nadużywania oraz eksperymentowania młodzieży ze środkami psychoaktywnymi

IK_W1 ma podstawową wiedzę na temat prób samobójczych oraz czynników ochronnych i ryzyka takich prób

Umiejętności

IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie przemocy i agresji dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających ograniczyć przemoc

IK_U2 potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko eksperymentuje z substancjami psychoaktywnymi

IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem, klasą w zakresie uzależnień dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających zahamować problem

IK_U2 potrafi rozpoznawać zachowania, które wskazują, że dziecko może targnąć się na życie

IK_U3 potrafi stworzyć konspekt rozmowy psychoedukacyjnej z rodzicem, adolescentem, nauczycielem w zakresie prób „S” dzieci i młodzieży, a także udzielić porad w zakresie działań mających na celu ochronę życia młodego człowieka

Kompetencje społeczne

IK_K1 posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w procesie pomagania

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej. Studium przypadku.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Pawliczuk
Prowadzący grup: Witold Pawliczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Mini- wykład , „burza mózgów” na forum oraz w grupach, dyskusja na forum oraz w grupach. Indywidualne tworzenie strategii przeciwdziałania problemom przedstawianym na zajęciach- praca z przypadkiem. Dzielenie się własnymi doświadczeniami i trudnościami.

Pełny opis:

Poradnictwo w sprawach przemocy:

1. Omówienie podstawowych pojęć dotyczących przemocy (definicje przemocy, teorie przemocy)

2. Objawy przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej)

3. Powody stosowania przemocy

4. Omówienie przemocy, jako procesu „spirala przemocy”

5. Strategie przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i młodzieży

6. Możliwości wykorzystania gier grupowych do celów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży.

7. Zastosowanie zdobytej wiedzy analiza konkretnych przypadków

Poradnictwo w sprawach uzależnienia dzieci i młodzieży:

1. Zjawisko uzależnienia (definicja uzależnienia i używania szkodliwego, objawy uzależnienia)

2. Obalanie mitów dotyczących uzależnienia

3. Jakie są środki psychoaktywne – podstawowe informacje na ich temat

4. Uzależnienie jako proces, (fazy uzależnienia)

5. Powody sięgania młodzieży po substancje psychoaktywne, „sygnały ostrzegawcze”, po czym poznać, że dziecko eksperymentuje

6. Strategie działania mające na celu zapobieganie uzależnieniu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela

7. Wartości życiowe osób uzależnionych i nieuzależnionych

Zapobieganie i poradnictwo w przypadku zagrożenia klienta próbą samobójczą:

1. Podstawowe informacje na temat próby „S”

2. Dlaczego ludzie popełniają samobójstwo, czynniki motywujące do podjęcia próby samobójczej

3. Po czym można poznać potencjalnego samobójcę

4. Czynniki ochronne i predysponujące do próby „S”

5. Mity dotyczące samobójstwa

6. Strategie działania mające na celu zapobieganie samobójstwu skierowane do dziecka, rodzica, nauczyciela

7. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w ramach analizy studium przypadku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. „Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci” J. Komender, T. Wolańczyk (red), Wydawnictwo PZWL , Warszawa 2005. Rozdziały „Rozwój psychiczny dziecka”, „Maltretowanie fizyczne i wykorzystywanie seksualne dziecka”, „Próby samobójcze i samobójstwa dzieci”

2. W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska - Mesterhazy „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego WUJ, Kraków 2000

3. E. Stawicka „Nadużywanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież” w: „Postępy nauk medycznych” Tom XIX Nr 6/2006, wydawnictwo Borgis s. 333-340

Literatura uzupełniająca:

4. „Wychowanie przeciw przemocy- aktywna edukacja” H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek, Fundacja Bene – Vobis, Warszawa 1998

5. „Zanim Spróbujesz II – budowanie i realizowanie programu profilaktycznego w szkołach” – Stowarzyszenie OPTA

6. J. L. Herman „Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)