Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PWN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów w optyce pedagogicznej.

wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne, społeczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania; proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę główne środowiska wychowawcze, ich specyfika i procesy w nich zachodzące

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych.

Blok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie.

• Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu.

• Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych.

• Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania

• Kontekst społeczno-kulturowy procesu wychowania

Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje)

• socjologizm pedagogiczny

• naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne

• nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna

• pedagogika humanistyczna i personalistyczna

Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury

• Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze.

• Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole

• Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem

Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka

• Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości

- Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga

• Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie.

Literatura:

Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015

Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997

A.Faber, E. Mazlish, Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1993. Lub: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały... Poznań 1997

M. Karkowska, W. Czarnecka, Przemoc w szkole, Kraków 1995

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002)

Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych.

lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie.

• Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu.

• Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych.

• Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania

Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje)

• socjologizm pedagogiczny

• naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne

• nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna

• pedagogika humanistyczna i personalistyczna

Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury

• Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze.

• Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole

• Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem

Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka

• Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości

- Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga

• Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie.

Literatura:

Podręczniki:

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176.

Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33.

Gołębniak B. D. (2004). Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 98-122.

Chomczyńska-Rubacha M. (2004). Szkolne środowisko uczenia się, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 240-269.

Surzykiewicz J.(2004). Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN, s. 270-290.

Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania: Kraków: Impuls. Pedagogika personalno-egzystencjalna (o J. Tarnowskim) s.63-73; Pedagogia nieautorytarna (o T. Gordonie) s. 137-154; Pedagogika antyautorytarna (o A. S. Neillu) s. 199-220; Antypedagogika-postpedagogika (o H.v. Schoenebecku) s. 325-352.

Źródła:

Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Pierwsza, Kielce: Strzelec. W tym: Stanowisko J. Deweya s. 68-76; Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272.

Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Druga Kielce: Strzelec. W tym: Podstawy pedagogiki personalistycznej Sergiusza Hessena 56- 74, Ruch społeczny „wychowania bez porażek” Thomasa Gordona 367-402.

Lektura poszerzająca:

Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek, Warszawa lub: Tenże (1994). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa

Kielce: Strzelec.

Durkheim E. (2015). Wychowanie moralne. Część druga: Jak wykształcić u dziecka elementy moralności Duch dyscypliny 173-254 . Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Jankowski B. I inni (2016). Sposoby na trudne zachowania uczniów. Poznań: Forum

Karkowska M., W. Czarnecka W. (brak roku wyd.).Przemoc w szkole. Kraków: Impuls .

Kohn A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Podkowa Leśna: MIND

Neill AS. (1994) Summerhill. Szkoła wolnych ludzi. Lub: tenże: Nowa Summerhill. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska

Sławiński S. (1991). Spór o wychowanie w posłuszeństwie. Warszawa: PAX. Lub: tenże (2021) A jednak posłuszeństwo!

Widstrand T (2008). Porozumienie bez przemocy. Język żyrafy w szkole. Warszawa: CM PPP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych.

lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie.

• Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu.

• Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych.

• Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania

Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje)

• socjologizm pedagogiczny

• naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne

• nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna

• pedagogika humanistyczna i personalistyczna

* pedagogika krytyczna

Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury

• Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze. Szkoła jako instytucja społeczna - powstanie, ewolucja, perspektywy.

• Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole

• Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem

Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka

• Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości

- Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga

• Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie.

Literatura:

Podręczniki:

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176.

Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33.

Gołębniak B. D. (2004). Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 98-122.

Chomczyńska-Rubacha M. (2004). Szkolne środowisko uczenia się, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 240-269.

Surzykiewicz J.(2004). Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN, s. 270-290.

Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania: Kraków: Impuls. Pedagogika personalno-egzystencjalna (o J. Tarnowskim) s.63-73; Pedagogia nieautorytarna (o T. Gordonie) s. 137-154; Pedagogika antyautorytarna (o A. S. Neillu) s. 199-220; Antypedagogika-postpedagogika (o H.v. Schoenebecku) s. 325-352.

Źródła:

Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Pierwsza, Kielce: Strzelec. W tym: Stanowisko J. Deweya s. 68-76; Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272.

Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Druga Kielce: Strzelec. W tym: Podstawy pedagogiki personalistycznej Sergiusza Hessena 56- 74, Ruch społeczny „wychowania bez porażek” Thomasa Gordona 367-402.

Lektura poszerzająca:

Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek, Warszawa lub: Tenże (1994). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa

Kielce: Strzelec.

Durkheim E. (2015). Wychowanie moralne. Część druga: Jak wykształcić u dziecka elementy moralności Duch dyscypliny 173-254 . Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW

Jankowski B. I inni (2016). Sposoby na trudne zachowania uczniów. Poznań: Forum

Karkowska M., W. Czarnecka W. (brak roku wyd.).Przemoc w szkole. Kraków: Impuls .

Kohn A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Podkowa Leśna: MIND

Neill AS. (1994) Summerhill. Szkoła wolnych ludzi. Lub: tenże: Nowa Summerhill. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska

Sławiński S. (1991). Spór o wychowanie w posłuszeństwie. Warszawa: PAX. Lub: tenże (2021) A jednak posłuszeństwo!

Widstrand T (2008). Porozumienie bez przemocy. Język żyrafy w szkole. Warszawa: CM PPP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)