Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PWN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów w optyce pedagogicznej. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne, społeczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania; proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę główne środowiska wychowawcze, ich specyfika i procesy w nich zachodzące UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. Blok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. • Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu. • Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych. • Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania • Kontekst społeczno-kulturowy procesu wychowania Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) • socjologizm pedagogiczny • naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne • nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna • pedagogika humanistyczna i personalistyczna Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury • Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze. • Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole • Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka • Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości - Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga • Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie. |
|
Literatura: |
Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 Rodzina i jej funkcja wychowawcza, w: Encyklopedia pedagogiczna pod redakcja W. Pomykało, Warszawa 1997 A.Faber, E. Mazlish, Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1993. Lub: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały... Poznań 1997 M. Karkowska, W. Czarnecka, Przemoc w szkole, Kraków 1995 Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002) Sławiński S. , Wychowywać do posłuszeństwa, PAX, Warszawa 1991 Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. • Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu. • Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych. • Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) • socjologizm pedagogiczny • naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne • nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna • pedagogika humanistyczna i personalistyczna Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury • Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze. • Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole • Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka • Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości - Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga • Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie. |
|
Literatura: |
Podręczniki: Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Gołębniak B. D. (2004). Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 98-122. Chomczyńska-Rubacha M. (2004). Szkolne środowisko uczenia się, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 240-269. Surzykiewicz J.(2004). Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN, s. 270-290. Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania: Kraków: Impuls. Pedagogika personalno-egzystencjalna (o J. Tarnowskim) s.63-73; Pedagogia nieautorytarna (o T. Gordonie) s. 137-154; Pedagogika antyautorytarna (o A. S. Neillu) s. 199-220; Antypedagogika-postpedagogika (o H.v. Schoenebecku) s. 325-352. Źródła: Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Pierwsza, Kielce: Strzelec. W tym: Stanowisko J. Deweya s. 68-76; Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Druga Kielce: Strzelec. W tym: Podstawy pedagogiki personalistycznej Sergiusza Hessena 56- 74, Ruch społeczny „wychowania bez porażek” Thomasa Gordona 367-402. Lektura poszerzająca: Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek, Warszawa lub: Tenże (1994). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa Kielce: Strzelec. Durkheim E. (2015). Wychowanie moralne. Część druga: Jak wykształcić u dziecka elementy moralności Duch dyscypliny 173-254 . Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Jankowski B. I inni (2016). Sposoby na trudne zachowania uczniów. Poznań: Forum Karkowska M., W. Czarnecka W. (brak roku wyd.).Przemoc w szkole. Kraków: Impuls . Kohn A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Podkowa Leśna: MIND Neill AS. (1994) Summerhill. Szkoła wolnych ludzi. Lub: tenże: Nowa Summerhill. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska Sławiński S. (1991). Spór o wychowanie w posłuszeństwie. Warszawa: PAX. Lub: tenże (2021) A jednak posłuszeństwo! Widstrand T (2008). Porozumienie bez przemocy. Język żyrafy w szkole. Warszawa: CM PPP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Program koncentruje się na 4 powiązanych ze sobą blokach tematycznych. lok 1: Pytania o pedagogikę i wychowanie. • Cywilizacyjne warunki powstania i ewolucji nauk społecznych - w tym pedagogiki jako dyscypliny o wychowaniu. • Teoretyczność i praktyczność pedagogiki. Relacje pomiędzy teorią a praktyka w działaniach pedagogicznych. • Wychowanie a edukacja, kształcenie, socjalizacja. Istota, struktura i zakresy wychowania; funkcje wychowania Blok 2: Pytania o istotę, cele i sposoby wychowania. Nowe idee edukacyjne na tle tradycji pedagogicznej - Kierunki i koncepcje wychowania (korzenie i kontynuacje) • socjologizm pedagogiczny • naturalizm pedag., pedag. emancypacyjna a kontestacje antypedagogiczne • nowe wychowanie w Ameryce – myśl progresywna • pedagogika humanistyczna i personalistyczna * pedagogika krytyczna Blok 3: Pytania o współczesne praktyki wychowawcze na poziomie kręgów wychowawczych “mikro” - rodzina , “mezo” – szkoła i grupy rówieśnicze, “makro” – społeczeństwa i kultury • Środowisko wychowawcze. Rodzina i szkoła jako środowiska wychowawcze. Szkoła jako instytucja społeczna - powstanie, ewolucja, perspektywy. • Problem przymusu, przemocy i agresji w domu i szkole • Możliwości dialogu z dzieckiem/uczniem Blok 4: Pytania o wychowawcę i wychowanka • Nauczyciel podmiotem procesu wychowania i twórcą swej osobowości - Sylwetka osobowościowo – zawodowa pedagoga • Wychowanek (osoba wymagająca opieki) podmiotem i partnerem czy obiektem i uzupełnieniem w procesie wychowania (opieki). Relacja dwupodmiotowa - niedościgła idea czy realne zadanie. |
|
Literatura: |
Podręczniki: Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Gołębniak B. D. (2004). Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 98-122. Chomczyńska-Rubacha M. (2004). Szkolne środowisko uczenia się, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN s. 240-269. Surzykiewicz J.(2004). Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa: PWN, s. 270-290. Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania: Kraków: Impuls. Pedagogika personalno-egzystencjalna (o J. Tarnowskim) s.63-73; Pedagogia nieautorytarna (o T. Gordonie) s. 137-154; Pedagogika antyautorytarna (o A. S. Neillu) s. 199-220; Antypedagogika-postpedagogika (o H.v. Schoenebecku) s. 325-352. Źródła: Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Pierwsza, Kielce: Strzelec. W tym: Stanowisko J. Deweya s. 68-76; Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. Druga Kielce: Strzelec. W tym: Podstawy pedagogiki personalistycznej Sergiusza Hessena 56- 74, Ruch społeczny „wychowania bez porażek” Thomasa Gordona 367-402. Lektura poszerzająca: Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek, Warszawa lub: Tenże (1994). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa Kielce: Strzelec. Durkheim E. (2015). Wychowanie moralne. Część druga: Jak wykształcić u dziecka elementy moralności Duch dyscypliny 173-254 . Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Jankowski B. I inni (2016). Sposoby na trudne zachowania uczniów. Poznań: Forum Karkowska M., W. Czarnecka W. (brak roku wyd.).Przemoc w szkole. Kraków: Impuls . Kohn A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Podkowa Leśna: MIND Neill AS. (1994) Summerhill. Szkoła wolnych ludzi. Lub: tenże: Nowa Summerhill. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska Sławiński S. (1991). Spór o wychowanie w posłuszeństwie. Warszawa: PAX. Lub: tenże (2021) A jednak posłuszeństwo! Widstrand T (2008). Porozumienie bez przemocy. Język żyrafy w szkole. Warszawa: CM PPP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.