Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PWE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; empatię; zachowania asertywne, agresywne i uległe; postawy, stereotypy, uprzedzenia; stres i radzenie sobie z nim; porozumiewanie się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania

psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rajchert
Prowadzący grup: Joanna Rajchert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach

Aktywny udział w zajęciach

Egzamin końcowy

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych. Na zajęciach osoby studiujące będą miały okazję zapoznać się m.in. z modelami wychowania, czynnikami mającymi znaczenie w procesie wychowania oraz zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidulanych, w szczególności dotyczących temperamentu, osobowości i inteligencji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa 

• Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257).  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

• Strelau, J. (2007). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 523-560). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.  

• Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Literatura uzupełniająca: 

• Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykłady - 10h

ćwiczenia - 10h

Nakład pracy własnej -20h

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Knopp
Prowadzący grup: Katarzyna Knopp
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami z zakresu psychologii różnic indywidualnych, psychologii społecznej oraz psychologii wychowawczej.

Kryteria zaliczenia:

- Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział

- Egzamin końcowy

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii wychowawczej oraz różnic indywidualnych, a także z elementami psychologii społecznej. Na zajęciach poruszone zostaną m.in. takie tematy, jak: modele wychowania, środki oddziaływań wychowawczych, czynniki wpływające na skuteczność wychowania, znaczenie różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, osobowości i inteligencji w procesie wychowania i edukacji. Pokazane zostaną również możliwości aplikacji zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii wychowawczej i różnic indywidualnych do konkretnych problemów wychowawczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa :

- Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne .

- Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne : historia, determinanty, zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dodatkowa:

- Aronson, E., Wilson, T., Akret, R. (2006). Psychologia społeczna: serce i umysł. Zysk i S-ka.

- Brzezińska, A. (2007). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 225-257).  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

- Strelau, J. (2007). Różnice indywidualne: opis determinanty i aspekt społeczny. Temperament. Inteligencja. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna (s. 653-760). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Literatura uzupełniająca: 

• Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 

Uwagi:

Godziny kontaktowe:

wykłady - 10h

ćwiczenia - 10h

Nakład pracy własnej -20h

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- działania praktyczne

- studium przypadku

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)